"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

5,000 sambut ketibaan Pemangku Raja Kelantan tunjuk taat setia

Mohd Zuharman
KOTA BARU, Jan 14:
Hampir 5,000 orang membanjiri Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra untuk menyambut keberangkatan pulang Pemangku Raja, Tengku Muhammad Faris Petra dari Kuala Lumpur petang ini.

Pemangku Raja Kelantan Tengku Muhammad Faris Petra (tengah) dengan diiringi Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (dua dari kanan) pada majlis doa selamat di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra.

Baginda yang tiba kira-kira 3.45 petang disambut oleh Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Penyokong PAS dan Umno juga membanjiri lapangan terbang untuk menyambut Tengku Muhammad Faris pada perhimpunan yang diadakan untuk menzahirkan taat setia kepada baginda.

Pada malam ini baginda dijadual mengetuai satu majlis sembahyang hajat untuk memohon kestabilan dan keharmonian negeri itu.

Majlis itu akan diadakan di Stadium Sultan Muhammad IV dan dipercayai sebagai sebahagian daripada usaha untuk menaikkan keyakinan rakyat terhadap istana.

Turut hadir timbalan menteri besar Datuk Ahmad Yakob dan speaker Dewan Undangan Negeri Nasuruddin Daud.

Antara pemimpin Barisan Nasional yang hadir ialah Ahli Dewan Undangan Negeri Kuala Balah Datuk Abdul Aziz Derashid dan Naib Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP) Datuk Nik Sapeia Nik Yusof.

Berpuluh-puluh sepanduk yang menyatakan sokongan kepada baginda dikibar di hadapan terminal lapangan terbang itu. Majlis sambutan yang berlangsung selama 20 minit itu didahului bacaan doa.

Pengelola Istana Diraja Kelantan, Datuk Abdul Halim Hamad bersama pegawai kanan istana juga menyambut Pemangku Raja.

Suasana agak tenang walaupun kesesakan berlaku di luar dan dalam bangunan terminal.


Orang ramai berhimpun di pekarangan Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra menanti keberangkatan tiba Pemangku Raja Kelantan Tengku Muhammad Faris Petra.
Satu memorandum turut diserahkan oleh wakil Jawatankuasa Bertindak Rakyat Kelantan bagi menyatakan sokongan dan taat setia kepada Pemangku Raja berikutan isu melibatkan Istana Kelantan sejak akhir-akhir ini apabila Tengku Temenggong, Tengku Muhammad Fakhry mengeluarkan surat bertajuk 'Penyampaian Titah KDYMM Al-Sultan Kelantan' untuk melucutkan gelaran datuk terhadap beberapa tokoh yang menerima anugerah itu daripada Sultan Kelantan.

Turut kelihatan sepanduk-sepanduk tertera mesej "Rakyat Menjunjung Kasih dan Taat Setia Kepada Pemangku Raja". Sepanduk "Daulat Tuanku" dengan lambang Umno juga kelihatan di pekarangan lapangan terbang.

Exco kerajaan negeri Datuk Takiyuddin Hassan ketika ditemui memberitahu program hari ini menampakkan kejayaan.

"Rakyat amat setia dan taat kepada Pemangku Raja," kata beliau.

Mengenai kehadiran rakyat yang begitu ramai sekali gus menamatkan dakwaan kononnya wujud krisis antara kerajaan dan istana, Takiyuddin berkata, kerajaan dan istana tidak pernah dilanda krisis.

“Saya rasa tak ada masalah. Mungkin sedikit kekeliruan. Tapi kenyataan menteri besar semalam terang dan jelas tentang kedudukan kerajaan, kedudukan istana.

“Dan hari ini sambutan kepada Pemangku Raja merangkumi semua lapisan masyarakat tanpa mengira fahaman politik dan semua kaum adalah satu petanda kita tidak ada apa-apa masalah samaada peringkat kerajaan atau pun istana,” katanya.

Tengku Muhammad Faris dilantik sebagai Pemangku Raja sehingga Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra sembuh dari kegeringan.

Pengisytiharan yang dibuat oleh Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Aiseri Alias itu membolehkan Tengku Muhammad Faris menjalankan tugas Sultan mengikut perenggan (b) Fasal (1) dan (3) Perkara 22A Undang-undang Tubuh Kerajaan Kelantan (Bahagian Yang Kedua).

Pelantikan Tengku Muhammad Faris Petra berkuat kuasa pada 24 Mei lalu.

Kelmarin Istana Kelantan mengadakan siri penemuan dengan rakyat bagi memberi penerangan dan gambaran jelas mengenai kemelut membabitkan institusi diraja.

Ekoran isu melibatkan Istana Kelantan sejak akhir-akhir ini Pengelola Istana, Datuk Abdul Halim Hamad, dilaporkan sebagai berkata, hanya Tengku Muhammad Faris selaku Pemangku Raja berhak sepenuhnya menyampaikan titah sepanjang ketiadaan Sultan Kelantan Sultan Ismail Petra yang sedang dirawat di Singapura sejak Mei tahun lepas.

Abdul Halim berkata surat bertajuk 'Penyampaian Titah KDYMM Al-Sultan Kelantan' yang ditandatangani oleh Tengku Muhammad Fakhry adalah tidak sah manakala Tengku Muhammad Faris kemudiannya mengambil beberapa tindakan termasuk melakukan rombakan dan menggugurkan Tengku Muhammad Fakhry sebagai anggota Majlis Perajaan Negeri.
-themalaysianinsider-

Tiada ulasan: