"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Siapa Yang Derhaka Kepada Siapa?

Tok Janggut
Semua umat Islam yang beriman tahu dan faham bahawa ibu atau kunci kepada segala kezaliman ialah dengan menolak syariat Allah sebagai perundangan tertinggi dalam sesebuah Negara yakni melakukan syirik terhadap Allah. Namun begitu kezaliman dizaman mutaakhir ini dilihat sebagai satu kebaikan dan kebaikan dan kebenaran itu pula dilihat sebagai satu keganasan, pelampau dan zalim.
Mengapa terjadi begini? Ini tidak lain apabila manusia secara terang-terang kufur dan ingkar kepada enam rukun iman yang telah ditetapkan oleh Allah. Mereka terima rukun Islam yang lima malahan bersungguh-sungguh melakukan solat wajib dan berpuluh-puluh rakaat solat sunat, pergi umrah dan haji setiap tahun tetapi ingkar dengan rukun iman. Ingatlah, ingkar kepada salah satu sahaja dari rukun iman boleh membawa kepada murtad.

Apabila kezaliman pemerintah sudah sampai ketahap yang melampau dan keterlaluan seperti yang berlaku sekarang ini, maka rakyat tiada pilihan melainkan bangkit meluahkan perasaan melalui perhimpunan dan demontrasi, ini sajalah cara terbaik dari melakukan tindakan yang lebih kasar. Ingatlah menentang pemerintah yang zalim adalah salah satu tuntutan agama. Oleh kerana kezlaiman sudah menjadi sebati dengan pemerintah dan penyokongnya, maka dihalakan kepada rakyat yang bangkit bersuara kononya rakyat derhaka kepada Raja sedangkan Raja tidak ada kena mengena dengan demontrasi rakyat ini. Yang rakyat tentang ialah pemerintah yang zalim, yang menindas rakyat, menipu, rasuah, merampas harta rakyat secara paksa. Jika diteliti, sebenarnya pemerintah atau kerajaan lah yang terlebih dahulu derhaka kepada rakyat dengan mengkhianati amanah rakyat, mungkir janji dan pembohong.

Lebih malang lagi apabila adanya ulama-ulama pengampu sentiasa berada disekeliling mereka ini seperti ayam kebuluran mengharapkan perut diisi dan poket sentiasa penuh. Mereka bersama pemerintah bukan untuk membetul atau menegur pemerintah tapi mereka pula yang berjaya disesatkan dengan jawatan dan gaji beribu-ribu itu., Mereka sanggup tinggalkan jawatan kerana mengejar kedudukan sebagai wakil rakyat yang pasti akan mendapat pulangan yang lumayan sehingga sanggup bersubahat menipu dalam pilihanraya untuk mencapai kemenangan.Ingatlah hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Ibnu majah “Ulama jahat ialah mereka yang datang menyembah, mengampu dan bekerja dengan pemerintah dan pemerintah yang baik ialah yang merujuk kepada ulama”. Manakala hadis yang diriwayatkan oleh Al Hakim pula menyebut “kecelakaan umatku adalah kerana ulama Su’ (ulama jahat)”.


Pemimpin-pemimpin mereka berapi-api cakap pasal Islam depan penyokong taksub mereka sedangkan isteri dan anak-anak perempuan mereka pun tidak mampu menutup aurat. Sedangkan Allah memberi jaminan mana-mana wanita yang mendedahkan aurat tempatnya neraka dan suami atau bapa-bapa mereka juga akan masuk sama. Mereka sibuk ajar rakyat dan anak-anak puak mereka kononya biar celik Al Quran, cepat khatam, pandai baca. Apa gunanya jika dalam masa yang sama arahan, peraturan, undang-undang dan perintah yang terkandung di dalamnya di seleweng, diingkar dan dihina. Munafiklah ini namanya.


Mereka ini berusaha menyekat apa saja ajaran islam yang disampaikan oleh pejuang atau pendahwah Islam yang berpandukan dari Al Quran dan Hadis atas konon memecahbelahkan rakyat dan bercanggah dengan dasar kerajaan. Rakayt disekat dan dihalang dari mendapat ilmu Allah yang tepat. Benarlah firman Allah dalam Surah An Nisa’ ayat 61“marilah tunduk kepada hukum-hukum Allah dan ajaran Rasul, nescaya kamu akan melihat golongan Munafik itu akan menghalang kamu dengan sekeras-kerasnya”. Mengapa terjadi begini? Kerana tidak lain terlalu patuh dan taat kepada penjajah dan kahirnya Allah butakan hati-hati mereka kepada kebenaran. Firman Allah dalam Surah Al Hajj ayat 46 “sesungguhnya bukan mata mereka yang buta, tetapi hati-hati mereka yang buta”. Mereka membantu rakyat bukan kerana tanggunjawab tetapi untuk merasuah rakyat agar terus menyokong mereka walaupun berbagai bentuk kezaliman yang mereka lakukan. Ingatlah amaran Allah dalam Surah Yasin ayat 21“ikutlah orang-orang yang tiada meminta balasan, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat petunjuk”. Mereka ini mengatakan yang mereka juga dirikan masjid (ketua munafik zama Nabi dulu juga solat dan buat masjid, Cuma beliau tak sempat bina masjid kristal saja), buat maahad tahfiz, adakan musabaqoh Quran (Abu jahal dan Abu lahab tak marah Nabi dan sahabatnya baca Quran, yang mereka tentang bila Nabi nak laksanakan syariat Allah berdasarkan Quran) tiap-tiap tahun, Bantu rakyat tapi mereka jugalah yang mendirikan kilang arak, tempat judi, tipu harta rakyat, rasuah,tampas harta/tanah rakyat secara paksa dan berbagai kezaliman lagi. Mereka campuradukan antara yang hak dan yang batil. Firman Allah dalam Surah Al baqarah ayat 42 “ jangan kamu campuradukan yang hak dan yang bathil dan jangan kamu sembunyikan yang hak itu sedangkan kamu mengetahui”. Mereka ini izinkan pendakwah atau ustaz-ustaz menyampaikan dakwah di masjid dengan kebernaran dari mereka, mesti ada tauliah. Ajaran mesti tidak bercanggah dengan dasar mereka sedangkan dasar mereka adalah dari sakibaki peninggalan penjajah. Mereka ambil apa yang sesuai dengan perjuangan mereka dan buang yang mana dirasakan menggugat kedudukan, kuasa dan harta mereka. Allah telah menyatakan dalam surah Al baqarah ayat 85 “apakah kamu mengambil sebahagian dari isi kitab dan kufur dengan sebahagian yang lain? Tiada balasan bagi mereka ini melainkan akan dicampakan ke dalam azab yang pedih”.


Yang jelas pemerintah atau kerajaan kita yang ada sekarang wajib di jatuhkan jika umat Islam sayangkan agama mereka, Negara mereka dan aqidah mereka. Kutukan dan laknat serta malapetaka yang Allah turunkan sekarang ini sepatutnya sudah menyedarkan umat Islam, tetapi disebabkan hati buta, tiada hidayah, mereka masih kekal dengan amalan kosong dan ibadah sia-sia mereka itu. Kuasa yang mereka terus perolehi walaupun secara zalim itu menjelaskan lagi bahawa pemimpin atau kerajaan kita sekarang sebenarnya berada dalam “Istidroj”. Itulah sebabnya mereka menolak syariat Allah sebagai dasar perundungan dan perlembagaan negara kerana ia akan menghalang mereka untuk melakukan kezaliman.Hayatilahlah sebuah Hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Tabroni yang bermaksud
“ Sekiranya engkau melihat Allah memberi nikmat (kuasa, harta dan sebagainya) kepada sesuatu golongan yang zalim itu, ketahuilah bahawa mereka sedang disiksa/disesatkan sedikit demi sedikit oleh Allah (yakni Istidroj)”. Fahamilah ajaran nabi yang sebenar dan dalamilah ilmu aqidah yang betul dan tepat. Jangan menyesal ketika mengadap Allah kelak.

Hayatilah antara peringatan dari Imam Ghazali ini:

Jangan kamu bergaul dengan pemimpin atau golongan yang zalim malah jangan kamu bertemu dengan mereka. Bwerjumapa dan bertemu dengan mereka banyak padahnya. Dan jangan sekali-kali kamu memuji mereka kerana Allah sangat murka orang fasik (zalim) dipuji dan mendoakan panjang umur mereka bermakna kamu suka Allah didurhaki di muka buki ini. Janagan kamu menerima apa-apa pemberian mereka walaupun ia dari sumber yang halal kerana ia akan merosakan agama dan dari situ akan timbul simpati kamu kepada mereka dan akan kamu akan menjaga kepentingan mereka dan akan berdiam diri di atas segala kezaliman yang mereka lakukan. Sekiranay kamu mendoakan agar mereka kekal berkuasa adalah sama seperti kamu mengharapkan kezaliman terus berpanjangan ke atas golongan yang lemah.” Seterusnya dalam kitab Ihya Ulumuddin dalam hala “bahaya lidah”. Imam ghazali ada menyatakan bahawa “ mendedahkan kezaliman, kemungkaran pembesar atau pemimpin kepada umum adalah terkeluar dari takrif mengumpat malahan ianya diharuskan bagi menyelamat umat manusia dari terus bersekongkol dan bersubahat dengan kerja keji dan zalim itu.


Benarlah kata Nabi bahawa di akhir zaman kelak Orang zalim dipandang mulia dan baik, manakala orang baik dan beriman dipandang jahat dan dihina. Sabda Nabi ini bertepatand engan firman Allah Surah Al Hijr ayat 39
“Iblis telah berjanji akan menjadikan dan kemungkaran (kezaliman) itu nampak baik dan selesa pada pandangan manusia yang berjaya disesatkanya”.. Yang pasti dan jelas setelah 50 tahun Negara merdeka, 50 tahun jugalah UMNO berada dalam keadaan syirik, sesat dan zalim termasuklah sesiapa yang menyokong dan mempertahankan UMNO samada mereka itu mufti, ustaz, orang alim, tok guru atau sesiapa saja sama saja. Yang pasti puak ni dah termasuk dalam 72 golongan yang Nabi sebut akan ke neraka kelak, kerana apa yang Nabi dan Allah kata semua tak betul belaka bagi puak ni, dia ubah sesuka hati ikut selera mereka seperti kaum Yahudi dulu, itu sebabnya Yahudi menyokong islam hadari mereka itu. Golongan beginikah yang Nabi akan ngaku umatnya di akhirat kelak? Golongan ginikah yang Allah akan ngaku sebagai hambanya yang bertakwa dan beriman di akhirat kelak? Jauh panggang dari api. Jangan mimpilah.


Ingatlah amaran Allah, bahawa manusia akan dibangkitkan diakhirat mengikut siapa pemimpin yang mereka pilih semasa di dunia dulu, jika pemimpin yang dipilih dari kalangan yang zalim, mereka akan dibangkit bersama mereka dan dihumbankan ke dalam nereka bersama-sama. Lupakah kita cerita dalam Quran bagaimana pengikut dan pemimpin bergaduh did pan Allah kelak? Dia kata dia menipu dan pemimpin pula kata pengikutnya yang bodoh kerana dah tahu mereka zalim, khianat dan tak ikut Islam dalam memerintah, mengapa sokong juga? Akhirnya pemimpin dan pengikut Allah campakan ke neraka bersama-sama ulama-ulama jahat, tok guru jahat dan ustaz jahat mereka.
Wallahualam.

Tiada ulasan: