"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kes Felda: Mahkamah menyebelahi rakyat, macam mana pula di Perak?

Cina Islam
Mahkamah Persekutuan kelmarin mengarahkannya supaya Felda membayar RM12 juta kerana menipu 354 peneroka sejak 1995. Malah panel tiga orang hakim yang diketuai oleh Tun Zaki Azmi sebulat suara enggan membenarkan Felda membuat rayuan.

Saya menganggap keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Persekutuan itu telah menybelahi rakyat dan ianya sesuatu yang dialu-alukan. Tambahan pula saya ucapkan tahniah kepada Tun Zaki yang mengepalai jemaah hakin untuk mendengar dan memutuskan kes ini.

Kira-kira 600 orang, termasuk keluarga peneroka Felda Kemahang 3 dari Kelantan, yang memenuhi dewan mahkamah di Putrajaya, gembira menerima keputusan Mahkamah Persekutuantersebut.

Namun sesuatu yang malang di mahkamah yang sama telah berlaku untuk negeri Perak apabila krisis politik Perak yang dibicarakan di mahkamah tersebut nampaknya kurang penting, sedangkan kalau kes Felda melibatkan 354 peneroka di Perak melibat 2 juta lebih pendudk yang terkial-kial menunggu keputusan yang sebenarnya.

Semasa perbicaraan pada 5 November 2009 yang lepas peihak peguam DS. Nizar yang menmpilkan Pn. Ambiga untuk berhujah, dia telah mengemukakan bukti yang cukup kuat supaya lebih rakmai hakin mendengar kes tersebut kerana ia memberi kesan kepada 2.4 juta rakyat perak dan banyak lagi hujah yang diberikan.

Pertanyaan saya lagi kenapa Tun Zaki langsung tidak nampak batang hidung dalam kes ini, jauh sekali untuk mengepalai kes MB Perak. kalau kes Felda hanya untuk 354 peneroka dia sanggup tampil kenapa untuk 2.4 juta rakyat Perak dia tidak muncul.

Rakyat Perak sebenarnya secara jelas telah menolak BN dengan lebih 50 pratus undi telah diberikan kepada PAS, DAP dan PKR dan selepas itu mereka bergabung dalam gagasan yang dipanggil Pakatan Rakyat.

Namun keharmonian kehidupan politik dan rakyat terganggu dengan teruk apabila Perak menyaksikan berlakunya satu kuudeta yang terancang oleh Bn apabila mereka berjaya menafikan hak rakyat yang memilih secara demokratik dengan membeli 3 ADUN Pakatan Rakyat dengan nilai jutaan ringgit.

Kalau dalam kes Felda, mereka telah menipu 354 rakyat dan di Perak BN juga telah menipu rakyat dengan melanggar perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak demi kuasa yang telah hilang dan ditolak oleh rakyat. Mereka cuba mewujukkan kefahaman baru yang tidak benar iaitu bahawa mahkamah boleh mengesahkan seseorang sebagai MB.

Kalaupun Tun Zaki tidak mengepalai panel hakim untuk mendengar ke MB Perak kenapakah payah sangat untuk membenarkan lebih 5 hakim mendengarnya.

Selain itu nampak payah dan sesuatu yang tidak kena untuk mementukan siapakah pemenangnya. Setelah melewati 2 bulan kes ini masih belum diumumkan siapa yang menang.

Jelas dua kes yang berbeza ini ada persamaan yang sedikit saya utarakan. Rakyat Perak sesungguhnya menunggu-nunggu sesutu yang sebenarnya di pulihkan dalam sistem kehakiman negara termasuklah campurtangan pihak lain kepada badan ini. Seperti mana yang diucapkan oleh Tun Zaki beberapa hari lepas.

Sekali ini Mahkamah mampu melakukannya, dan ianya boleh bermula di Perak.

http://idhamlim.blogspot.com/

Tiada ulasan: