"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemilihan semula MCA: Chua Presiden; Liow Timbalan

MerdekaReview

Chua Soi Lek yang tercalit dengan skandal seks pada akhir tahun 2007, kini dinobatkan sebagai Presiden MCA yang baru, setelah menewaskan dua orang calon presiden yang lain, iaitu Ong Ka Ting dan Ong Tee Keat dengan majoriti 68 undi. Chua Soi Lek meraih 901 undi, sementara Ong Ka Ting memperolehi 833 undi, dan Ong Tee Keat mendapat 578 undi.

Dengan kata lain, Chua Soi Lek sekadar memperolehi 38.9% sokongan daripada 2,318 orang perwakilan yang hadir untuk mengundi pada hari ini, mencatat kadar kehadiran 97.52%.

Dalam pertandingan jawatan Timbalan Presiden pula, Kong Cho Ha yang berganding dengan Chua Soi Lek telah ditewaskan oleh Liow Tiong Lai, dengan majoriti 65 undi. Kong Cho Ha adalah Naib Presiden yang meraih undi tertinggi dalam pemilihan parti pada tahun 2008, namun kini memperolehi 1,106 undi; sementara Liow Tiong Lai, Menteri Kesihatan juga Naib Presiden sebelum ini telah memenangi 1,171 undi.

Naib Presiden

Dalam pertandingan Naib Presiden pula, Ng Yen Yen (1,158 undi), Donald Lim Siang Chai (1,469 undi), Gan Ping Sieu (1,202 undi), dan Chor Chee Heung (1,202) berjaya tampil sebagai pemenang.

Barisan ini memperlihatkan ketiga-tiga puak menempah satu tempat masing-masing, di mana Gan Ping Sieu adalah orang rapat Ong Tee Keat, Ng Yen Yen dari kem Chua Soi Lek dan Chor Chee Heung daripada puak Ong Ka Ting. Donald Lim merupakan calon yang paling tidak "kontroversial", kerana boleh diterima oleh hampir semua pihak.

Secara ringkasnya, tiada pihak yang memiliki kelebihan mutlak daripada pemilihan semula ini. Chua Soi Lek walaupun menang sebagai Presiden, tetapi hanya meraih sokongan yang tidak mencecah 40%, malah gandingannya Kong Cho Ha pula tewas kepada Liow Tiong Lai.

Mencerminkan sokongan masing-masing

Lebih-lebih lagi, pemilihan semula MCA ini sekadar mencerminkan nisbah sokongan yang dimiliki oleh ketiga-tiga puak, iaitu Chua Soi Lek, Ong Ka Ting dan Ong Tee Keat. Ong Tee Keat walaupun diramalkan akan kalah teruk dalam pemilihan ini, namun tetap meraih 578 undi, bersamaan kira-kira 1/4 sokongan dalam parti.

Seandainya dilihat kepada barisan AJK pusat, orang-orang kepercayaan Ong Tee Keat seperti Heng Seai Kie, Tan Cheng Liang dan Ti Lian Ker masih berjaya merampas beberapa kerusi dalam persaingan 86 orang untuk 25 kerusi. Puak Ong Ka Ting-Liow Tiong Lai juga menempah beberapa kerusi dalam AJK pusat, misalnya Hou Kok Chung (Timbalan Menteri Pengajian Tinggi), Wee Jeck Seng (Timbalan Menteri Belia dan Sukan), Ong Ka Chuan dan sebagainya.

Rombakan kabinet

Lantaran daripada keputusan pemilihan semula hari ini, apa yang menjadi tumpuan seterusnya adalah rombakan kabinet yang kemungkinan akan dijalankan tidak lama lagi.

Sama ada Kong Cho Ha akan mengekalkan jawatan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, dan Ong Tee Keat dengan Menteri Pengangkutannya, sudah menjadi tekaan yang bermain di otak orang ramai. Ong Tee Keat yang berkempen dengan slogan untuk meneruskan "pembaharuan parti", kini ditolak oleh perwakilan. Apakah Menteri yang bertekad untuk menyiasat skandal PKFZ ini bakal meneruskan "perjuangan"-nya di platform lain, juga menjadi fokus ramai.

Pembahagian kuasa dan sumber bakal menguji gandingan Chua Soi Lek dengan Liow Tiong Lai. Mereka terpaksa memilih antara kekalkan status quo mahupun membuat rombakan secara kecil-kecilan atau besar-besaran. Seandainya pembahagian ini gagal memuaskan semua pihak, maka kita boleh jangkakan pergelutan yang berlanjutan sehingga pemilihan pada tahun 2011.

Cabaran seterusnya...

Bagaimanapun, pimpinan baru perlu melalui cabaran pertamanya dalam tempoh yang amat singkat, iaitu PRK Hulu Selangor yang mempunyai kira-kira 1/4 pengundi kaum Cina. Sememangnya ini bukan tugas yang mudah buat siapa-siapa yang menyandang jawatan Presiden MCA. Persoalannya, jikalau Chua Soi Lek gagal mengembalikan sokongan pengundi Cina kepada BN dalam PRK ini, apakah musuhnya dalam parti akan menyerangnya?

Pimpinan MCA sudah jauh ketinggalan selepas "tsunami politik" berikutan pergelutan kuasa dalaman parti. Pemilihan semula ini tidak memenangkan sesiapa, sekadar mencerminkan nisbah sokongan masing-masing dalam MCA. Cabaran terbesar MCA bukannya sokongan dalam parti, tetapi sejauh manakah sokongan yang diraih di luar parti?

*Laporan dan analisa oleh pasukan MerdekaReview, dari ibu pejabat MCA.

Tiada ulasan: