"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Chua Jui Meng mangsa Umno?

Mohd Rashidi Hasan

DATO' Chua Jui Meng begitu tenang apabila diarahkan Istana Johor memulangkan tiga pingat darjah kebesaran iaitu Dato' Paduka Mahkota Johor (DPMJ), Seri Paduka Mahkota Johor (SPMJ) dan Pingat Sultan Ismail (PIS).

Dalam sidang medianya, bekas Menteri Kesihatan itu berkata surat rasmi mengesahkan bahawa darjah kebesarannya (DPMJ dan SPMJ) itu ditarik balik diterimanya pada 15 Jun lalu dan tiada alasan berhubung penarikan berkenaan diberikan.

Menurut bekas Naib Presiden MCA itu, beliau akan memulangkan pingat ketiga ke Istana selepas memaklumkan kepada Setiausaha Jemaah Majlis Di Raja Johor, Dato Abdul Rahim Ramli yang menghubunginya pada 10 Jun lalu.

"Saya dengan berlapang dada akan menghantar balik (pingat itu) kepada istana. Ketiga-tiga pingat itu saya akan pulangkan kepada Istana Johor," katanya yang juga Ahli MPT KeADILan.

Sebelum ini pihak Jemaah Majlis DiRaja Johor menjelaskan, penarikan pingat tersebut adalah di atas kuasa Sultan Ibrahim Ismail Ibni Almarhum Sultan Iskandar dan baginda tidak perlu memberikan alasan mengapa tindakan tersebut dilakukan.

Alasan yang diberikan hanyalah, oleh kerana terdapat beberapa orang lain, yang turut ditarik balik pingat, maka dengan sebab itu tiada pihak yang harus mempertikaikan kuasa sultan.

Secara jelas dipertegaskan di sini, tidak ada sesiapa pun yang hendak mempertikaikan kuasa sultan, tetapi semua pihak harus beringat, bahawa kita hidup dalam sebuah negara demokratik, berperlembagaan dan menjamin hak asasi rakyat. Kita bukan hidup di zaman feudal, kita juga tidak ditadbir pemerintah secara diktator.

Apabila kita menjunjung prinsip demokrasi, maka pada setiap pertuduhan, larangan, arahan dan tindakan, seharusnya disandarkan dengan justifikasi.

Maka apakah justifikasinya, pingat yang dikurniakan kepada Jui Meng ditarik balik? Apa kesalahan beliau? Apakah beliau terbabit dengan jenayah? Apakah tindakan beliau yang boleh disabitkan sehingga kesemua pingat ditarik balik?

Apakah pingat beliau ditarik balik kerana beliau aktif dalam KeADILan dan gerak kerjanya di Johor sudah memberikan impak kepada Umno-Barisan Nasional?

Dalam hal ini, sudah tentu negeri Johor, malah di kesemua negeri, pihak istana ada mempunyai pra-syarat atau kriteria pemberian pingat, mahu pun penarikan balik pingat.

Pengurniaan darjah kebesaran sama ada oleh Yang di-Pertuan Agong, Sultan mahu pun Yang DiPertua Negeri, pada asasnya adalah suatu bentuk pengiktirafan kepada seseorang, sama ada ahli politik atau pegawai kerajaan, di atas jasa-jasa mereka terhadap negara dan negeri.

Justeru penarikan balik darjah kebesaran, akan dilihat oleh rakyat, sebagai suatu bentuk hukuman ke atas mereka, di atas kesalahan yang dilakukan.

Dalam konteks Jui Meng misalnya, rakyat tertanya-tanya apakah salah beliau? Takkan tanya pun tidak boleh? Jangan salahkan rakyat, apabila rakyat mempunyai persepsi yang tersendiri terhadap tindak tanduk pemerintah yang kurang jelas.

Barangkali dari sudut undang-undang, Chua Jui Meng tidak mempunyai hak untuk mempertikaikan penarikan darjah kebesaran kepadanya, tetapi beliau konsisten mendakwa, Umno berada di sebalik tindakan tersebut.

Rakyat juga beranggapan bahawa tindakan diambil ke atas Jui Meng, adalah berikutan daripada dendam politik Umno ke atas beliau.

Hari ini Jui Meng menjadi mangsa. Mana tahu selepas ini pemimpin PAS juga dimangsakan? Suara-suara yang didalangi Umno pernah menggesa Sultan Perak menarik balik darjah kebesaran yang diberikan kepada bekas Menteri Besar, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

Barangkali Umno berfikir dengan penarikan balik pingat akan menjejaskan kredibiliti bekas Menteri Kesihatan ataupun bekas MB Perak, namun ia hanya mencetuskan lebih banyak sokongan terhadap Pakatan Rakyat dan menajamkan kebencian terhadap Umno-BN.

Tiada ulasan: