"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Felda bersemayam tinggi, nasib peneroka jangan dilupakan

Rebranding Felda - itulah tujuannya Menara Felda setinggi 50 tingkat di bina di atas tanah termahal di Malaysia. (“It’s a move to rebrand Felda, which has been known as a highly-successful land development authority in the country and overseas,” Najib added).

Najib said Felda’s choice of an office tower reflected its intentions to showcase its successes and motivate its staff.. Nak tambah semangat kerja kakitangan Felda! Ah! Kerja di menara mahal?

Kontraktor telah pun dipilih untuk membina Menara Felda di atas tapak kepunyaan Felda sedia ada di Jalan Semarak. Pelannya telah pun disiapkan dan tidak kurang dari RM 3 juta terpaksa dibayar untuk lukisan pelan bangunan tersebut. Hangus. Pelan itu masuk kubur sebelum bangunannya lahir.

Kosnya lebih murah - RM 220 juta, jika Felda membina menaranya di atas tanahnya sendiri. Felda sendiri akan menjadi pemajunya. Tapak sedia ada menjimatkan kos dan boleh menambah nilaikan hartanah kepunyaan Felda sendiri. Pengerusinya masih boleh pusing kerusi di tingkat tertingginya.

Kuasa dari atas telah mengubah keputusan yang telah dibuat sebelumnya. Felda perlu berdiri sama tinggi dengan Petronas dan perlu berada di kawasan hartanah yang paling mahal dalam negara. Dari menjadi pemaju sendiri atas tanah milik sendiri, Felda kini menjadi pembeli kepada hartanah yang dimajukan oleh orang lain.

Keputusan diubah. Menara baru akan dibeli.

Platinum Park nama diberi. Berdekatan dengan KLCC - ini kata orang besar Felda - adalah anak KLCC! Keseluruhan kompleks akan ada tujuh menara dan yang tertinggi adalah Menara Felda. Yang lain milik pemaju. Kalau KLCC sudah lama berdiri, tiba masanya ia beranak. Sebagaimana ibunya(KLCC) menelan kos yang tinggi, begitulah anaknya (Menara Felda) dan kali ini bil kelahiran ditanggung oleh Felda.

Jumlah keluasan keseluruhan bangunan adalah 689,000 kaki persegi dengan keluasan lantai setiap tingkat adalah 15,000 kaki persegi. Harga permulaan untuk bangunan kosong termasuk hanya lima tingkat tempat letak kereta, - adalah RM 640 juta. RM 420 juta lebih tinggi dari kos asal.

Jika Felda mendirikan menaranya ikut cadangan asal, RM 420 juta tadi boleh dibelanjakan untuk insuran kesihatan lebih 100,000 penerokanya, misalnya.

Bila bangunan ini siap sepenuhnya, dianggarkan kosnya mencecah RM 1 billion. Dengan anggaran itu, kosnya mungkin menjangkau RM 20 juta setingkat.

Bayarannya sepatutnya ikut progress. Namun, jika ikut logik Ahmad Maslan di Dewan Rakyat, ketika menjelaskan bagaimana wang Felda berjumlah RM 4 billion telah susut kepada hanya RM 1.35 billlion, harga lebih 600 juta telah dibayar habis. Bangunan belum siap tapi wang telah dibayar.

Jika sebenarnya bayaran belum habis, ternyata penjelasan Ahmad Maslan ada yang tak kena. Duit telah susut RM 2.65 billion dan untuk menggenapkan jumlah itu, harga Menara sebanyak 640 juta telah dimasuk kira pada hal bayaran sebenar tidak begitu. Jika iya begitu, ke mana baki wang itu pergi?

Samada penjelasannya silap atau memang wang itu lesap untuk sebab yang tak dapat dijelaskan.

Dari 50 tingkat ini, berapakah yang akan terpakai dan berapa pula yang akan tinggal kosong?

Berbahagialah Pengerusi Felda bersemayam di puncak menara ini sebelum Felda menurut jejak Sime Darby.

Datuk Paduka Husam Musa,
Exco Kerajaan Kelantan.

Tiada ulasan: