"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Helikopter terhempas, juruterbang terbunuh

Sebuah helikopter jenis Sikorsky milik sebuah syarikat pembalakan yang berpangkalan di Miri terhempas di tengah hutan dekat Long Pelutan, Baram petang semalam, mengorbankan juruterbangnya warga Amerika.

Seorang lagi warga Amerika, dipercayai pembantu juruterbang helikopter itu mengalami kecederaan dalam nahas yang dilaporkan berlaku pada kira-kira 5.30 petang dekat kem pembalakan yang didirikan di penempatan di situ, kira-kira 50 batu nautika tenggara dari Miri.

Ketua Polis Daerah Marudi DSP Abu Bakar Mokthar semasa dihubungi berkata krew yang cedera itu dihantar ke sebuah hospital swasta di Miri dan tahap kecederaan yang dialaminya masih tidak diketahui.

Mayat juruterbang itu masih tersepit dalam bangkai helikopter itu, katanya.

Menurut beliau, satu pasukan polis telah dihantar ke tempat kejadian untuk mengeluarkan mayat juruterbang itu dan menjalankan penyiasatan.

Untuk ke Long Pelutan, perlu menggunakan helikopter yang disewa, yang mengambil masa sejam penerbangan dari Miri atau melalui jalan balak yang mengambil masa kira-kira 10 jam.

-Bernama-

Tiada ulasan: