"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sindrom penafian

Zolkharnain Abidin
Senario Satu - Timbalan Menteri Pengajian Tinggi berkata, polis menafikan mengaitkan Presiden PAS, bekas Mufti Perlis, Mufti Perlis dan Bekas MB Perlis sebagai pengganas dalam taklimat Bukit Aman. (Baca Mstar).

Timbalan Menteri itu berkata, ada taklimat kedua yang dipersoalkan kerana mengaitkan keempat-empat tokoh tadi dengan keganasan.

Berdasarkan sumber, taklimat kedua itu adalah daripada Pusat Islam. Penyampainya ialah Zamihan Mat Zain, seorang pegawai di situ.

Senario Dua – Zamihan pula menafikan beliau mengaitkan keempat-empat tokoh itu dengan Wahabi dan JI. Kata Zamihan lagi, dakwaan mengenai perkara itu ke atasnya adalah tidak betul, tidak jujur dan dusta (Baca Malaysiakini).

Beliau hanya berkata bekas Mufti Perlis sepemikiran dengan Wahabi berdasarkan buku tulisan Asri yang menyamakan sambutan Maulid Nabi dengan amalan orang Kristian.

Senario Tiga – Bekas Mufti Perlis pula menafikan bahawa beliau pernah menulis seperti yang didakwa oleh Zamihan di dalam buku yang dimaksudkan itu.

Beliau mencabar Zamihan supaya menunjukkan ayat dan muka surat mana yang menyebutkan perkara itu (Baca Malaysiakini).

* * * * * * * * * * * * *

Polis nafi tuduh empat orang itu pengganas. Zamihan juga nafi perkara yang sama. Kedua-dua pihak berlepas tangan. Polis nak jaga Bukit Aman, Zamihan pula nak jaga Pusat Islam. Pihak yang tertuduh telah pun tertuduh.

Zamihan dan Asri pula saling jawab menjawab. Entah siapa yang betul, entah siapa yang silap.

Polis biarkan Zamihan dan Pusat Islam berdepan dengan orang yang dituduh. Polis biarkan Zamihan dan Pusat Islam berdepan juga dengan Asri dan PAS.

Sedangkan isu ini pada asalnya dibangkitkan oleh polis. Perjumpaan ini adalah antara Naib Canselor dengan Ketua Polis Negara.

Tapi hujungnya ialah Zamihan, Asri, Mufti Perlis dan PAS yang menjadi mangsa. Shahidan macam mana?

Aaahh…, dalam isu ini ada atau tiada Shahidan serupa saja.

Tiada ulasan: