"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Maklumat bocor: Zamihan buat laporan polis

Pegawai kanan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Zamihan Mat Zin akan membuat laporan polis petang ini berhubung 'kebocoran' maklumat dalam taklimatnya mengenai keselamatan negara yang dikatakan mengaitkan beberapa nama tokoh tempatan dengan Wahabi dan kumpulan pengganas Jemaah Islamiah (JI).

Ketika dihubungi Zamihan yang adalah penolong pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu Teras Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) di bawah JAKIM, mengesahkan beliau akan membuat laporan polis petang ini di balai polis Bandar Baru Bangi.

Katanya, beliau akan membuat laporan polis tersebut kerana ia merupakan taklimat tertutup dan sulit.

Oleh itu, tambah, perkara itu tidak seharusnya sampai ke pengetahuan pihak media.

Dalam taklimat tersebut, Zamihan dikatakan mengaitkan beberapa nama dengan 'lingkaran' keganasan, iaitu bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin; mufti Perlis Dr Juanda Jaya, mantan menteri besar negeri itu Datuk Seri Shahidan Kassim dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Bagaimanapun, Zamihan menjelaskan, dalam pembentangan taklimatnya mengenai terorisme agama, beliau hanya menyebut nama Dr Mohd Asri sahaja.

Sementara itu, pengarah pasukan operasi khas polis persekutuan (operasi/keganasan) Datuk Fuzi Haron kelihatan enggan ditarik sekali dalam persoalan itu.

"Ia bukan salahnya (Zamihan). Beliau telah menyempurnakan kajiannya. Dan sekarang terpulang orang lain bagaimana untuk mentafsirkannya," kata Fuzi.

"Kami tahu bahawa ramai orang tidak gembira (dengan taklimat itu). Saya tahu. Saya juga tidak mahu terperangkap di tengah-tengahnya. Saya tak mahu cari masalahlah," katanya.

Ditanya sama ada "dapatan" Zamihan itu akan digunakan oleh polis bagi melawan keganasan, Fuzi berkata:

"Saya tidak boleh komen tentang perkara ini lagi. Ini perkara yang sensitif."

Tiada ulasan: