"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Istana Kelantan: Jangan spekulasi rawatan Sultan

Pejabat Istana Sultan Kelantan mengingatkan semua pihak supaya tidak membuat sebarang andaian atau spekulasi mengenai keadaan kesihatan dan rawatan susulan Sultan Kelantan di Singapura pada Rabu ini.

Pengelola Istana Diraja Kelantan Datuk Abdul Halim Hamad berkata sebarang spekulasi akan hanya mengusutkan keadaan dan menimbulkan salah tanggapan di kalangan rakyat.

"Keberangkatan Sultan Kelantan ke Singapura mendapat perkenan Pemangku Raja, Tengku Muhamad Faris Petra yang prihatin terhadap kesihatan ayahanda baginda untuk mendapat rawatan terbaik di luar negara," katanya pada sidang media di Kota Bharu, hari ini.

Abdul Halim berkata demikian bagi memperjelas kenyataan akhbar yang dihantar kepada semua media semalam bahawa Sultan Ismail Petra akan dibawa ke Hospital Mount Elizabeth, Singapura untuk mendapat rawatan susulan pada 14 Julai ini.

Katanya Pemangku Raja berhasrat agar Sultan Kelantan diberi rawatan terbaik di luar negara atas nasihat doktor pakar dalam negeri dan keluarga terdekat.

"Tidak sepatutnya mana-mana pihak buat kenyataan, andaian dan spekulasi dalam hal ini," kata Abdul Halim.

Beliau berkata rawatan itu bertujuan menukar tiub di bahagian perut Sultan Kelantan bagi berfungsi untuk menyalurkan makanan.

Bagaimanapun, katanya rawatan itu tidak diuruskan oleh Pejabat Sultan Kelantan dan setakat ini pejabat berkenaan tidak dititah menguruskan rawatan susulan berkenaan.

"Keadaan pentadbiran Pejabat Sultan Kelantan berjalan dengan baik dan Pemangku Raja mentadbir negeri ini mengikut Perlembagaan dan berjalan sempurna," katanya.

-Bernama-

Tiada ulasan: