"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

NKRA (Najib Kerja Rosmah Arah), Geli Gelemannya!!!

ruhan
Isu tentang ketiadaan kualiti, kredibiliti, dan integriti dalam kalangan pemimpin UMNO-BN sudah lama diperkatakan. Namun demikian, dakwaan itu sering dipertikaikan oleh mereka. Kini, tindak-tanduk mereka telah memperjelaskan kebenaran dakwaan itu.

Isu FELDA belum lagi reda. Akhbar Suara Keadilan tidak diberi kebenaran menyambung pengeluarannya gara-gara rencana "FELDA Bankrap". Anehnya, cabaran ANAK untuk berdebat dengan Ahmad Maslan tidak disambut. Mereka meminta supaya diadakan majlis dialog sahaja. Bahana perdebatan Anwar-Ahmad Saberi Cheek dan Lim Guan Eng-Koh Soo Koon masih segar dalam ingatan mereka. Pemimpin UMNO-BN tidak berupaya menepis hujah berserta bukti yang dikemukakan oleh lawan mereka. Sehubungan itu, rakyat tahulah kedudukan sebenar isu yang diperdebatkan itu.

Sudahlah begitu. Kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin yang berlainan atas topik yang sama juga berbeza-beza. Ahmad Maslan cakap lain. Najib cakap lain. Yang terpinga-pinga ialah peneroka dan rakyat melihat putar belit yang disengajakan itu. Khabarnya Najib akan bagi duit raya kepada peneroka. Taktik ini sebenarnya sudah selalu sangat digunakan oleh UMNO-BN untuk menutup kecurangan dan memenangi kembali sokongan rakyat. Pemikiran kuno ini mensahihkan kebankrapan idea UMNO-BN. Rakyat bukan macam dulu lagi. Mereka sudah cerdik. Tak mainlah dengan kepura-puraan itu. Tak mainlah dengan telunjuk lurus kelingking berkait itu.

Isu pembelian kapal selam pun begitu juga. Kerajaan Perancis sudah mula membuat siasatan tentang kewujudan pemberian rasuah melalui komisyen juta-juta. Menteri Pertahanan Malaysia yang bergelar doktor mengeluarkan kenyataan dangkal apabila menyatakan bahawa SPRM tidak perlu menyiasat kes itu kerana semua prosedur telah dipatuhi. Baginya apa-apa saja yang dibuat oleh kerajaan semuanya betul. Tutup sebelah mata untuk apa-apa yang orang lain kata.

Begitu juga dengan kenyataan Wain dalam bukunya mengenai penyelewengan berbilion ringgit yang dilakukan oleh Dr. Mahathir. SPRM kata tiada kes. Jika begitu halnya, Wain telah berbohong. Mengapa dia tidak disaman kerana melakukan perbuatan tidak bermoral itu? Satu dunia baca buku yang didakwa berunsur fitnah itu.

Isu jawapan bertulis yang berbeza-beza kepada soalan yang sama di parlimen juga menjatuhkan kredibiliti dan integriti menteri dan timbalan menteri UMNO-BN. Hal ini tidak akan berlaku jika sikap flip-flop disingkirkan. Keputusan yang kabur dan tidak konsisten telah menggelabahkan pegawai-pegawai kerajaan untuk menjawab soalan yang dikemukakan. Sikap sambil lewa sebegini menunjukkan kompetensi menteri sangat rendah. Ke mana perginya KPI yang dilaung-laungkan itu? Buang dalam tong sampah sahajalah.

Isu terbaru yang ditimbulkan ialah PETRONAS menjadi sebuah syarikat yang tidak berdaya saing dalam bidang cari gali untuk mendapatkan telaga minyak yang baru jika dibandingakan dengan Shell, Exxon-Mobil, dan sebagainya. Ketidakmampuan ini akan mendatangkan masalah besar kepada ekonomi negara yang terus bergantung kepada perolehan PETRONAS. Senang cerita, pendapatan PETRONAS merudum, ekonomi Malaysia turut merudum. Ketika masalah ini tidak mampu diselesaikan, sumber lain pendapatan negara gagal dijana. Jawabnya bertambah teruklah negara ini nantinya.

Bila bercakap tentang ekonomi, banyak pula telahan yang diberikan sehingga rakyat keliru yang mana satu hendak dipegang. Dulu Najib kata ekonomi berkembang. Hari ini dia kata ada masalah. Datang Nur Mohamed pula, oh kita berada di landasan yang betul, ekonomi tetap berkembang sebanyak 6% berdasarkan pencapaian China dan beberapa negara lain. Semua kenyataan itu bercanggah dengan kenyataan Dr. M yang baru balik dari England. Dia kata ada tanda-tanda kemelesetan di Eropah. Oleh sebab itu, ada harapan Malaysia akan menghadapi kemelesetan berganda. Apa ni? Dia juga kata Wawasan 2020 akan gagal jika beberapa pengubahsuaian yang positif gagal dilaksanakan. Sindir ke balun orang ni?

Kecelaruan demi kecelaruan sedang memerangkap pemimpin-pemimpin UMNO-BN. Kesemuanya menyerlahkan situasi tiada kualiti, tiada kredibiliti, dan tiada integriti dalam kalangan mereka. Oleh sebab itu, ada yang mentafsirkan NKRA sebagai Najib Kerja Rosmah Arah. Hai geli-gelemannya!!! Ada betul ka?

http://bilahrotan.blogspot.com

Tiada ulasan: