"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menteri Rais - BENAR@BOHONG?

wanibrah
Persoalan di sebalik penafian, cadangan buat siasatan dan paparan media yang kononnya isu perkosa amah/pekerja rumahtangga (PRT) Indoensia di rumah pak menteri belum tutup fail. Justeru berikutnya diperturunkan sesi tanya-jawab antara saya dengan Alex Ong, seorang aktivis mesra MigrantCare. Untuk makluman, NGO MigrantCare berpusat di Jakarta yang pertama (kemudian WikiLeaks) mendedahkan cerita berkenaan menteri a/l Yatim, dari Malaysia yang pernah menggaji Robingah, dari Indoensia.

Saya tanya: Ape cerita trkini MigrantCare. Ape punca Robi mngaku lain pulak?
Berikut saya perturunkan jawapannya:

Alex Ong pada 12hb Januari pukul 9.26 pagi LaporJawapan dari penampilan Rais waktu di soal Wartawan kemarin, Kepala nya tunduk atau memandang direct ke kamera? ... KALAU TUNDUK APA MAKNANYA?

Alex Ong pada 12hb Januari pukul 9.28 pagi LaporKemarin juga ada pengistiharan Pemutihan PATI; Bayaran RM 600, RM 400 kpd Immigresen, RM 200 kpd Pangkal Razeki Sdn. Bhd... Kenapa Monopoli? Kenapa pada detik kes rais lagi panas? Paham Sendiri lah. Alex Ong pada 12hb Januari pukul 9.34 pagi LaporYang turun membawa Rb untuk membuat penyataan ialah Badan Nasional Perlindungan dan Penempatan Tenaga kerja Indonesia. Se tahu sy, Rais pernah minta tlg dari Kedutaan Besar utk hantar rombongan ke Banjarnegara. Tim NU dan Muhamadiah kawal, tapi bila rombongan BNP2TKI datang kita buka pintu.. Yg penting check akaun Rb dan Jumhur Hidayat ( Kepala BNP2TKI). ICW dan PPATK akan check... Migrant Care di Dukung Media dan Masyarakat sivil utk meneruskan perjuanagn ini. Hari ini lancar program Rp1,000 rupiah utk bantu TKI yg tergendala di Saudi dan Malaysia. Target USD 200,000 dlm satu hari. Di dukung TV, Kompas, Lintas Agama dan NGo.
RUMUSAN - harap buat rumusan sendiri!

 Saya tidak berminat untuk merumuskan. Pihak sidang pembaca sekalian boleh membuat rumusan sendiri. Natijahnya, agama kita mengajar supaya “bercakap benar dirahmati Tuhan” sebaliknya bila “bercakap bohong, tunggulah kifarat Tuhan Yang Maha Esa.”
-tko-

Tiada ulasan: