"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Scandal Pulau Jerejak Pulakdah!!!

AnakSgDerhaka
Sebelum itu..

Bagi yang berada diluar Pulau Pinang mungkin tidak mengetahui, ketika Koh Tsu Koon menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang beliau dianggap sebagai Melayu oleh penyokong UMNO, kerana apabila Lim Guan Eng pula dilantik sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang mereka berkata "Elok la tu.. bagi kat Cina Pulau Pinang ni..." dan mereka juga bertanya "Awat hangpa bagi Cina jadi Ketua Menteri?"

Skandal Pulau Jerejak Merugikan Rakyat Pulau Pinang Sebanyak RM30 Juta

Skandal Pulau Jerejak Sebenarnya Melibatkan Kerugian Kepada Rakyat Pulau Pinang Sebanyak RM30 Juta Dengan RM10.6 Juta Premium Tanah Masih Tidak Dibayar Oleh Syarikat Tropical Island Resort(TIR) Disamping Kerugian PDC Sebanyak RM19 Juta.

Skandal pemberian Pulau Jerejak kepada Urban Development Authority(UDA) oleh Tan Sri Dr Koh Tsu Koon di bawah pemerintahan kerajaan BN sebenarnya melibatkan kerugian kepada rakyat Pulau Pinang sebanyak RM30 juta. Ini adalah kerana selain daripada kerugian RM 19 juta yang ditanggung oleh PDC, kerajaan negeri pun rugi bila RM10.6 juta premium tanah masih tidak dibayar oleh TIR kepada Pejabat Pentadbir Tanah Pulau Pinang.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Koh Tsu Koon telah membuat tuduhan ke atas kerajaan negeri PR Pulau Pinang tentang salah pengurusan jeti berlepas Pulau Jerejak dan Bayan Bay serta syarikat Tropical Island Resort(TIR) semasa menghadiri bengkel BN pada hari Ahad ini. Beliau tidak puashati kerana bot ke Pulau Jerejak lambat dan ada ular dalam bilik stor di TIR.

Semalam saya telah mengingatkan Koh Tsu Koon bahawa jeti berlepas Bayan Bay dan Pulau Jerejak adalah di bawah TIR dan bukan di bawah pengurusan kerajaan negeri PR. TIR dimiliki 51% oleh UDA dan 49% oleh PDC. Hampir semua tanah yang boleh digunakan di Pulau Jerejak telah pun diserahkan oleh Koh kepada UDA semasa BN memerintah. Yang teruk lagi ialah pelaburan PDC sebanyak RM15.435 juta dalam TIR dan pinjaman kepada TIR RM3.6 juta menjadikan keseluruhannya RM19juta tidak boleh didapat balik.

Malangnya saya telah buat kesilapan kerana kerugian keseluruhan kepada kerajaan negeri bukanlah setakat RM 19 juta oleh PDC. Tetapi ada lagi kerugian RM10.6 juta oleh kerajaan negeri menerusi Pentadbir Tanah & Galian Pulau Pinang kerana kegagalan TIR membuat bayaran premium tanah untuk 80 ekar tanah di Pulau Jerejak yang diberikan.

Macam mana Tan Sri Dr Koh boleh menjadi Menteri KPI yang professional, bertanggungjawab dan baik sekiranya beliau tidak mahu bertanggungjawab atas skandal RM 30 juta ini dan enggan memberi penjelasan. Sebaliknya beliau terus mempersalahkan Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang atas masalah dalam jeti berlepas Bayan Bay dan Pulau Jerejak serta pengurusan syarikat TIR bila semua diluluskan di bawah BN oleh beliau dari tahun 1992-2007 kepada UDA menerusi TIR.

Laporan kedudukan sila lihat di SINI.

Tiada ulasan: