"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Krisis Yang DiSengajakan Di Selangor

Dato' Seri Ir. Haji Mohammad Nizar Jamaluddin
Asalamualaikum dan salam hormat!

Krisis yg berlaku di negeri Selangor kini seakan2 mirip krisis negeri Perak apabila berlaku rampasan kuasa yg di dalangi oleh SS Perak ketika itu. Cuma beza sedikit kerana di Selangor ia terjadi kerana SS lama bersara. Di Perak pula SS tidak bersara hingga kini masih SS Perak dengan gaji lumayan dan segala kemudahan JUSA A yg dinikmatinya, tapi masih buat kerja SS Perak (Jusa B) dan kini dianugerah pingat Dato' Seri atas tungkuslumusnya dlm mendalangi rampasan kuasa Perak pada sepanjang tempoh hampir 11 bulan sehingga penghakiman mahkamah persekutuan.

Namun apa yang perlu diberi perhatian adalah pelanggaran konvensyen, protokol, adatkebiasaan semangat perlembagaan yang amat ketara. Plotnya sama berserta pelakun sekali cuma lenggok tarianya sedikit berbeza kerana di Selangor pelakun utama adalah PM,Presiden UMNO tapi tetap Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor. Manakala rampasan kuasa di Perak didalangi pelakun utama yang ketika itu hanya sebagai Timbalan Presiden UMNO, Timbalan Perdana Menteri tetapi dia adalah Pengerusi UMNO negeri Perak.

Pelakuranan seperti pihak Istana, KSN, Pengarah JAIS/JAIP dan SS pula, seolah-olah sebiji serupa. Dan ramai yg terlepas atau tersilap tafsir bahawa di Selangor yg menjadi petualang utama ialah mantan SS. Dialah yang membelakangi Tan Seri Khalid, MB Selangor dengan bantuan dan persetujuan KSN. Di Perak oleh kerana tiada persaraan SS maka SS sedia ada kini menjalankan terus kegiatanya dengan KSN.

Menyedari peranan SS ketika itu yang membelakangi saya mungkin ramai yang masih tak lupa bagaimana pergelutan saya dengan SS Perak bila dia membelakangi saya dalam penentuan Pengarah JAIP apabila saya mengarahkan pengarah tersebut dilucut dan dikembalikan ketempat asalnya atas sbab tertentu. Hampir 2 bulan dan heboh dalam akhbar kemelut itu berlaku sehingga saya melantik Datok Mohd Nor Mansur Al-Hafiz menjadi Pengarah JAIP baru hingga kini. UMNO pukul canang ketika itu mencernakan seolah saya bermusuh dengan Istana. Panjang episod tersebut dan yang paling tak mampu saya lupakan.

Mengesan dan mengenali kaedah sabotaj yang dibuat SS Perak ketika itu saya mengadap Istana dan melafazkan rendah hati keluhan memohon Tuanku membantu menukar SS tersebut bahkan bukan sekali tetapi dua kali saya merayu agar SS itu ditukarkan. Tak cukup dengan itu saya ambil inisiatif bertemu KSN (Tan Sri Sidik Hassan sekarang) pohon penggantian baru atau dibawa saja dia(SS) balik kepangkuan Putrajaya namun tiada respon. Kemudian saya berjumpa KSN kali kedua apabila suasana jadi kritikal. Kali kedua itu saya betul-betul merayu kepada KSN ambilah SS itu dan tukarkan dia kerana dia tidak membantu saya dan kerajaan PR Perak dalam mentadbir bahkan di sabotaj. Apabila semua tidak berjaya, saya tandatangan dokumen prestasi SS sebagai cemerlang dan dinaikan pangkat ke JUSA A semata-mata diatas harapan SS akan di angkat menjadi Ketua setiausaha Kementerian dengan JUSA A dan mesti dibawa ke Putrajaya. Namun tidak terjadi walaupun SS dinaikan pangkat tetapi masih diletakan sebagai SS perak dan kerajaan negeri terpaksa tanggung semua gaji dan kemudahan sebagai Jusa A. Itu jugalah sebabnya kenapa apabila saya kembali menjadi MB Perak setelah diisytiharkan Mahkamah Tinggi KL, pertama saya umumkan pada 11 Mei 2009 ialah "pengantunggan" SS itu dan diambil tugasnya oleh Pegawai Kewangan Negeri Dato Jamaluddin Al-Amini (SFino). Tapi UMNOI rampas semula menggunakan Mahkamah Rayuan dalam sekelip mata. (MB semula hanya utk tempoh 18jam)

Mengenangkan insiden di Selangor kini saya berperasaan pergolakan ini sengaja dicetuskan dengan membelakangi YAB MB Selangor dalam melantik SS baru. Orang yang menjadi dalang tidak lain dan tak bukan ialah SS Selangor sendiri iatu yang baru bersara dan kini dilantik menjadi ahli dewan di Raja Selangor setelah menyempurnakan tugasan memporakpurandakan kerajaan PR Selangor sehingga kemahuan untuk dirampas atas arahan pimpinan politik UMNO tertentu. Orang ramai nampak seperti menyalahkan Datok Khusrin. Dalam konteks merampas kerajaan Selangor kini Datok Khusrin hanyalah dijadikan sebagai perkakas atau ajen sebab umum tahu namanya tidak langsung tersenarai sebagai calun yang layak dan wibawa dalam semua aspek pengurusan dan pemerintahan negeri dan sebuah kerajaan lebih lagi Pakatan Rakyat.

Jadi kita semua lihat saat kekhianatan UMNO BN dalam rampasan kuasa di Selangor. Sentimen durhaka pada Sultan Selangor dimainkan oleh UMNO terhadap MB Selangor dan kerajaan PR Selangor. NGO diperalatgunakan buat bantahan dan demo atas emosi ketuanan kebangsaan Melayu. Namun kita tetap yakin, "wamakaru wamakarollahu Wallahu khairul maakirin

Tiada ulasan: