"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Antara nama yang disebut bakal bertanding PRK P. Kubor 25 sept ini

Siti Fatihah Awang
KOTA BHARU: Pilihan Raya Kecil (PRK) Pengkalan Kubor kini menjadi fokus dan tumpuan utama selepas Adunnya, Datuk Noor Zahidi Omar meninggal dunia pada 20 Ogos lalu.

Siapa yang bakal dicalonkan untuk mengisi kekosongan tersebut? Itulah yang menjadi tanda tanya dan perbualan hangat ketika ini. Malah, belum pun PRK bermula, Pas dan PKR dilihat sudah saling 'berebut' untuk meletakkan calon masing-masing bertanding di Dun berkenaan.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail adalah antara individu yang diwar-warkan untuk diangkat sebagai calon yang bakal membarisi pencalonan PKR Pengkalan Kubor.

Menurut sumber dalaman PKR Pusat, Saifuddin antara nama yang digembar-gemburkan, selain Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Tumpat, Mohd Khairul Amin Ab Rahman kerana kedua-duanya dilihat mampu menggalas tugas berat yang ditinggalkan oleh Allahyarham Noor Zahidi.

Menurutnya lagi, Pas mungkin akan memberi laluan mudah kepada PKR untuk bertanding jika PKR menaikkan nama Saifuddin kerana beliau disegani oleh Pas, malah Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat juga mungkin akan menyokong.

Sebelum ini, timbul viral di laman-laman sosial yang menggunakan ikon bekas Menteri Besar Kelantan itu, seolah-olah Pas hanya mahukan calonnya bertanding di situ tanpa penglibatan rakan komponen PR tersebut.

Walaupun Saifuddin bukan orang kawasan Dun Pengkalan Kubor, itu tidak menjadi isu kerana kemampuan dan kaliber yang dimilikinya boleh mengatasi pemimpin lain telah terbukti, malah tidak mustahil ia tiada soalan balas daripada Pas sendiri.

Namun itu bukan bermakna Umno dan BN akan berdiam diri.

Selama empat penggal di Dun Pengkalan Kubor, kerusi yang dijaga dan diberikan sepenuh kepercayaan tersebut tidak akan sewenang-wenangnya diserahkan kepada pihak pembangkang.

Antara nama yang menjadi buah mulut masyarakat setempat ketika ini ialah Datuk Wan Johani Wan Hussin, Datuk Mohd Rosdi Ab Aziz dan Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki.

Ketiga-tiga nama gah itu bukanlah calang-calang pemimpin, tambahan pula seiring dengan tiga lagi nama yang juga turut disebut-sebut termasuklah Ketua Pemuda Tumpat, Rosidi Mahmud Kamaruddin.

Malah, ia juga kini mula menjadi viral di blog peribadi dan laman-laman sosial sehinggakan ada sumber mengatakan ia benar-benar akan berlaku.

Dengan barisan yang menjadi bayangan calon BN itu, ia mungkin akan menggugat dan mencabar PR untuk masing-masing berlumba meletakkan calon yang lebih berkaliber dan diyakini mampu merampas Dun Pengkalan Kubor.

Namun tiada siapa yang boleh membuat ramalan awal. Semuanya terpulang kepada pengundi di kawasan Pengkalan Kubor sendiri yang akan menentukan siapakah pemimpin yang menjadi pilihan mereka untuk memastikan kawasan berkenaan terus terbela dan membangun pada masa akan datang. 
-sinarharian-

Tiada ulasan: