"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tips Terbaik MenJIMATKAN penggunaan Minyak

pada 5hb November jam 12.24 ptg · Batu Caves ·
Tips MenJIMATKAN penggunaan Minyak

1 - Kelajuan paling perlahan pada gear paling tinggi
Rahsia untuk mendapatkan lebih KM bagi setiap titisan minyak adalah dengan membawa kereta pada kelajuan paling perlahan pada gear yang paling tinggi. Namun kelajuan yang optimun adalah berbeza untuk setiap jenis kereta.

2 - Kekalkan momentum
Memastikan kereta sentiasa bergerak adalah kunci untuk memaksimakan penjimatan minyak. Memang mustahil untuk mengekalkan momentum di atas jalan raya lebih-lebih lagi ketika waktu puncak tapi sebolehnya elakkan dari berhenti.

3 - Kaki kanan yang lembut
Memastikan kaki kanan (kaki yang menekan minyak) menekan dengan 'lembut' juga penting untuk penjimatan minyak. Namun pastikan tidak terlebih tekan kerana penjimatan yang optimun memerlukan keseimbangan kereta.

4 - Kurangkan berat
Jangan bebankan kereta anda dengan perkara yang tidak perlu. Lebih berat kereta, lebih banyak minyak yang diperlukan untuk bergerak. Secara purata, setiap 50kg akan menambah penggunaan minyak sebanyak 2%.

5 - Pastikan kereta tidak 'terhalang' oleh angin
Pastikan cermin dan bumbung kereta anda sentiasa ditutup supaya kereta tidak dihalang oleh rintangan angin ketika bergerak. Secara purata, bumbung kereta yang dibiarkan terbuka akan menambahkan penggunaan minyak sebanya 10%.

6 - Pastikan tekanan tayar betul
Pastikan angin pada tayar kereta diisi mengikut tekanan yang sudah ditentukan dalam manual. Tekanan tayar biasanya bergantung pada berat yang dibawa oleh kereta. Jika kereta anda membawa 4 penumpang dan barang di bonet, pastikan tekanan tayar berada di tahap maksimun mengikut manual.

7 - Enjin kena cukup panas
Sekiranya boleh, buat perjalanan ke destinasi secara terus tanpa perlu berhenti. Apabila enjin sudah cukup panas, ia akan beroperasi pada kadar yang paling efisyen. Jadi, jika kereta bergerak apabila enjin masih lagi sejuk, ia akan memakan lebih minyak untuk beroperasi.

8 - Pastikan kereta sentiasa terjaga
Kereta yang efisyen memerlukan penjagaan yang rapi. Jadi pastikan ianya diservis mengikut jadual yang ditetapkan.

1 ulasan:

lanlah berkata...

Cara paling efisyen untuk menjimatkan minyak ialah turunkan Bugees.