"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hadi Awang pelopor pemikiran ghuluw

HarapanDaily.com

AKMAL MANAF 

Pengarah Komunikasi AMANAH Kedah, Ustaz Ridzwan Abu Bakar menyifatkan Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang sebagai pelopor pemikiran ghuluw atau ekstrem. Ghuluw ialah perkataan bahasa Arab untuk keterlaluan.

“Kalau orang bertanya, mana bukti Haji Hadi dan Pas itu ekstrem? Itulah buktinya (kenyataan daripada Hadi).

“Kenyataan itu mengesahkan bahawa Haji Hadi adalah pelopor pemikiran ghuluw. Dalam tulisannya itu, Haji Hadi telah berbohong dan memfitnah apabila menyatakan peruntukan Kerajaan Pusat tidak diberikan, royalti minyak tidak diberikan kepada Perlis dan Kedah, itu dia bohong dan fitnah.

“Dia fitnah Kerajaan Persekutuan tidak sampaikan peruntukan, dia berbohong hakikat yang sebenar,” dakwa beliau ketika dihubungi Harapan Daily hari ini.

Ia susulan dakwaan dikeluarkan Abdul Hadi menerusi satu artikel yang bertajuk ‘Cara Golongan Munafiq Menentang Islam Diikuti Israel dan Pakatan Harapan’ di dalam ruangan Minda Presiden dalam akhbar Pas, Harakah Daily yang turut diterbitkan di dalam laman Facebooknya.

Mengulas lanjut, Ridzwan turut mengambil contoh Terengganu dan mempersoal pembentangan belanjawan di negeri Pantai Timur itu.

“Macam Terengganu, belanjawan mereka jika tanpa peruntukan Kerajaan Pusat termasuk royalti, mereka tidak boleh bentang bajet sehingga hampir RM2 bilion (untuk Belanjawan 2024).

“Daripada mana sumber itu kalau bukan pemberian royalti dan juga peruntukan (kerajaan Pusat) kerana hasil cukai Terengganu tidak lebih daripada RM250 juta,” bidasnya.

Dakwaan Hadi
Semalam, Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang mendakwa bahawa sikap memaksa rakyat untuk menyokong dan mendukung apa-apa sahaja ialah amalan purba zaman jahiliah yang turut diamalkan oleh Yahudi Zionis Israel di Palestin.

“Mereka menolak Hamas yang menang secara majoriti dalam pilihan raya perundangan Palestin 2006 dahulu dengan membenarkan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) yang menang secara minoriti menubuhkan kerajaan.

“Maka, konsep yang diguna pakai oleh Pakatan Harapan (PH) menepati demokrasi yang diamalkan oleh Israel terhadap Kerajaan Hamas di Palestin yang memenangi pilihan raya dan mencapai majoriti yang mencukupi.

“Namun, PLO sebagai kumpulan minoriti yang tunduk menjadi boneka Zionis Israel dan Amerika Syarikat pula yang menubuhkan kerajaan dengan mengikuti telunjuk mereka,” tulisnya.

Untuk rekod Presiden Mahmoud Abbas yang merupakan pemimpin paling kanan Palestin adalah dari kumpulan Fatah.

Hadi turut menyifatkan PKR di dalam kerajaan perpaduan sebagai parti minoriti yang memimpin “kerajaan boneka pragmatik liberal” seperti mana PLO dan mengambil pendekatan munafik.

“Pendekatan pemerintahan mereka sama seperti pendekatan golongan munafik pada zaman Rasulullah SAW terhadap mereka yang beriman supaya menyekat peruntukan kepada pihak lawan,” katanya lagi.

Tiada ulasan: