"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tiga Adun pembangkang sokong k'jaan PH-BN di Perak?

Malaysiakini 

Naib Pengerusi PKR Perak Muhamad Arafat Varisai Mahamad mendakwa sekurang-kurangnya tiga Adun pembangkang menyokong kerajaan negeri PH-BN.

Bagaimanapun, ketua pembangkang negeri Razman Zakaria menyifatkan dakwaan ini sebagai "provokasi politik murahan."

Laporan media memetik Arafat (gambar, bawah) berkata dua Adun telah bertemunya bulan lepas dan bulan ini untuk menyatakan hasrat mereka mahu “membantu rakyat” dan “mengukuhkan lagi kedudukan kerajaan perpaduan di negeri Perak dengan menyokong kepimpinan.”

Pemimpin PKR itu yang enggan mendedahkan nama Adun berkenaan berkata ketiga-tiga mereka tidak akan meninggalkan parti masing-masing.

"Mereka duduk dalam parti mereka, tidak menyeberang (duduk bersama blok parti pemerintah di Dewan Undangan Negeri).

"Tetapi lebih kepada menyokong kepimpinan Menteri Besar Perak (Saarani Mohamad),” katanya kepada pemberita di Ipoh.

Arafat berkata ketiga-tiga Adun itu yakin dengan kepimpinan menteri besar dan Perdana Menteri Anwar Ibrahim di peringkat negeri dan persekutuan.

Pada masa ini, PH dan BN mempunyai 33 kerusi DUN manakala PN mempunyai 26 kerusi di Perak. DAP mempunyai jumlah kerusi DUN tertinggi iaitu 18 kerusi dan PAS pula 17 kerusi.

Dalam menolak dakwaan Arafat, Razman (gambar, atas) pada sidang akhbar berasingan menjelaskan PN tidak memiliki sebarang maklumat mengenai perkara ini.

"Kalau ada pun daripada pembangkang yang hendak menyokong kerajaan, ia tidak memberi apa-apa perubahan.

"Kita tidak melayan provokasi politik murahan macam ini, tidak ada kepentingan untuk negara.

"Sekarang terpulang kepada individu yang dilantik oleh rakyat itu (sebab) kalau bila ada antara mereka melompat (parti) maka mungkin masa depan mereka umpama membakar jambatan sendiri.

"Kalau ada yang hendak melompat maka itulah takat (riwayat) politik mereka," katanya, lapor media tempatan.

Di peringkat persekutuan, lima ahli parlimen PN secara terbuka menyatakan sokongan mereka kepada Anwar. Ini termasuk dua wakil rakyat dari Perak, Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar) dan Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal (Bukit Gantang).

Tiada ulasan: