"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kes Zayn: Polis peroleh cap jari, DNA semasa bedah siasat

FMT Reporters

PETALING JAYA: Polis memperolehi beberapa ‘barang kes’ termasuk cap jari dan DNA semasa bedah siasat Zayn Rayyan Abdul Matiin.

Ketua Polis Selangor Hussein Omar Khan berkata barang kes berkenaan dihantar ke Jabatan Kimia Malaysia untuk memperolehi maklumat forensik.

Beliau berharap keputusan akan diperolehi dalam dua atau tiga hari, bagi membantu polis mengesan individu-individu yang terbabit.

“Keputusan forensik boleh membantu pihak polis untuk mendapatkan ‘details’ yang boleh menjurus ke arah mereka yang terbabit,” katanya pada sidang media di tempat kejadian.

Sementara itu, Hussein memaklumkan polis menjalankan siasatan dari rumah ke rumah dalam tiga blok sekitar tempat kejadian.

Usaha itu akan diteruskan malam ini dan esok.

“Ada dua fasa siasatan: Pertama adalah berkaitan mencari dan mengumpul keterangan fizikal di tempat kejadian mahupun sekitar kawasan kejadian.

“Kedua, melibatkan dari rumah ke rumah yang mana kawasan ini mempunyai 18 blok membabitkan 2,400 rumah,” katanya.

Zayn, 6, ditemukan tidak bernyawa berdekatan sebatang anak sungai di Damansara Damai, pada Rabu malam, selepas dilaporkan hilang pada Selasa.

Polis merumuskan mayat kanak-kanak autisme itu diletakkan di tempat ia ditemui, berdasarkan siasatan setakat ini.

Peristiwa ini dikelaskan semula sebagai kes bunuh susulan bedah siasat, dan disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Tiada ulasan: