"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ngeh Bawa Usul Pecat Musa Hassan Dalam Parlimen

Ahli Parlimen Beruas, Datuk Ngeh Koo Ham akan membentangkan satu usul pada persidangan Dewan Rakyat yang bermula esok supaya Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dipecat daripada jawatannya kerana melanggar undang-undang.

Beliau yang juga Pengerusi DAP Perak dalam satu kenyataan akhbar hari ini usul yang akan di bentangnya adalah ekoran kegagalan kerajaan Barisan Nasional bertindak dengan tegas ke atas salah laku polis terutamanya sewaktu berlakunya krisis politik Perak.

"Saya sangat kesat dan kecewa terhadap kerajaan BN , terutamanya Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang telah gagal mengambil sebarang tindakan terhadap beberapa salah laku pasukan polis sewaktu berlakunya krisis politik negeri Perak.

Ngeh berkata Menteri Dalam Negeri pernah menyuarakan bahawa tiada siapa yang berada di atas undang-undang termasuk dirinya sendiri.

"Rakyat mengharapkan undang-undang negara dipatuhi.Rakyat dikehendaki mematuhi undang-undang, begitu juga polis sebagai penguatkuasa undang-undang juga mesti berbuat perkara yang sama.Melainkan tindakan tegas diambil terhadap polis yang melanggar undang-undang, rasa hormat rakyat kepada institusi polis akan terhakis.

Beliau dalam usulnya telah menyenaraikan lebih daripada dua belas kesalahan yang dilakukan oleh polis tetapi malangnya tidak ada sebarang tindakan diambil terhadap pesalah.

"Demi mengembalikan keyakinan rakyat terhadap pasukan polis and kepatuahn undang-undang, saya menyeru agar semua Ahli Parlimen tidak kira daripada parti politik mana sekali pun supaya menyokong usul ini.

"Disebabkan hak kebebasan yang dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan telah dicabul oleh pihak polis, adalah menjadi tanggungjawab semua Ahli Dewan Rakyat supaya menyokong usul ini dan kegagalan mereka berbuat demikian bermakna mereka telah menodai amanat sumpah jawatan yang diambil," tegas Ngeh lagi.
-TVAntara.com.my-

Tiada ulasan: