"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selangor catatkan keuntungan pelaburan RM1.8 bilion

Muhammad Arif Ismail

PETALING JAYA, 20 Jun (Hrkh) - Sejak Pakatan Rakyat (PR) memerintah negeri yang terkaya dalam Malaysia, Selangor telah mencatatkan keuntungan pelaburan asing dan tempatan sebanyak RM1.8 bilion dalam tiga bulan pertama tahun ini.

Kerajaan negeri Selangor juga terus berkeyakinan akan terus menerima kemasukan pelabur asing bagi menanam pelaburan dalam semua bidang walaupun situasi ekonomi dunia mengalami kemelesetan kini.

Menurut Ahli Majlis Kerajaan Negeri yang juga merupakan sebagai Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan, Teresa Kok, Selangor masih menerima pelaburan dalam bilangan yang agak besar pada tahun ini walaupun terdapat ramalan bahawa pelaburan asing akan menurun.

"Ini adalah ekoran daripada ekonomi dunia yang sedang dilanda krisis," katanya ketika ditemui pemberita selepas merasmikan Seminar Liberalisasi dan Kelembapan Ekonomi Global dekat sini, kelmarin.

Katanya, untuk tahun 2009 sahaja, kita hanya sasarkan separuh dari jumlah pada tahun lalu iaitu sebanyak RM5 bilion dan disebabkan oleh keadaan ekonomi dunia yang agak lembab.

"Jumlah ini akan dapat dicapai jika pelbagai langkah diambil bagi menarik keyakinan pelabur untuk terus melabur di Selangor," kata Ahli Parlimen Seputeh itu.

Ketika diminta mengulas mengenai seminar ini, katanya, ia bertujuan untuk memberi penerangan dan penyelesaian berhubung kesan anjakan paradigma global, liberalisasi dan ketidaktentuan ekonomi.

"Kesemua perkara ini sudah menjejaskan ramai pihak terutamanya syarikat-syarikat besar dan para pelabur asing untuk bertapak di negeri ini," jelasnya.

Ahli Dewan undangan Negeri (Adun) Kinrara itu berkata, selain dari itu, tujuan seminar ini diadakan untuk menyampaikan maklumat terkini mengenai peluang-peluang pelaburan dalam sektor perkhidmatan yang terdapat di Malaysia khasnya di Selangor melalui beberapa insentif yang disediakan oleh Kerajaan Negeri.

Seramai 100 orang peserta yang kebanyakkan terdiri daripada pelabur, usahawan dari pelbagai industri, pegawai penyelidik dari sektor awam dan swasta.

Turut beberapa orang Adun Selangor iaitu Adun Kota Alam Shah, Manoharan; Adun Subang, Hannah Yeoh dan Adun Rawang, Gan Pei Nei.

Seminar yang dianjurkan oleh Pusat Pelaburan Negeri Selangor (SSIC) mengundang dua orang pembentang kertas kerja iaitu dari Lembaga Perindustrian Malaysia (MIDA) untuk membentangkan kertas kerja yang bertajuk 'Investment Opportunities In The Sevice Sector In Malaysia'.

Manakala Pengerusi Instutut Kejuruteraan Malaysia, Ir. Rocky Wong membentangkan kertas kerja bertajuk 'Services Liberalisation & Global Economics Slowdown'.


Tiada ulasan: