"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umno/MCA : 76% Responden Dah Meluat Dengan Umno?

Satu pungutan suara bertajuk “Adakah Perlu MCA Keluar BN?” dalam laman blog Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat dalam versi Inggeris telah dikeluarkan bersama-sama dengan pungutan suara yang lain. Dalam pungutan suara tersebut 76 peratus daripada responden bersetuju bahawa MCA perlu keluar daripada BN.
Respons pertama kepada pungutan suara “Adakah Perlu MCA Keluar BN" dikemukakan pada 27 Ogos tahun lepas sewaktu Ong masih belum menjadi presiden parti itu. Pungutan suara ini t
elah mencetuskan bantahan beberapa pihak terutama UMNO. Cuba baca ulasan Awang Selamat dibawah ini...

Bisik-Bisik Mingguan AWANG SELAMAT

Satu pungutan suara bertajuk "Adakah Perlu MCA Keluar BN ?" dalam laman blog Presiden MCA, Ong Tee Keat dalam versi Inggeris telah mencetuskan bantahan beberapa pihak termasuk UMNO.

Awang turut tertanya mengapa perlunya pungutan pendapat itu dalam laman blog pemimpin parti komponen dalam BN. Topik itu telah dimuatkan sejak tahun lepas dan dibiarkan lama biarpun ketika Tee Keat sudah menjadi Presiden MCA.

Bagaimanapun pungutan suara itu dikeluarkan daripada laman blog tersebut kelmarin. Berdasarkan laporan akhbar, 76 peratus daripada responden dalam pungutan suara itu bersetuju bahawa MCA perlu keluar daripada BN.

Persoalan mengapa pungutan suara dengan tajuk yang sedemikian dibuat dan dibenarkan dalam laman blog Presiden MCA?

Bayangkan jika Pergerakan Pemuda UMNO dalam blognya menyiarkan bancian bertajuk "Setujukah anda bahawa MCA gagal menunjukkan prestasi baik dalam pilihan raya umum lalu dan wajar dicerminkan dalam pembentukan kabinet?"

Sudah pasti MCA akan melompat dan menjadikannya isu besar. Pada Awang dan ramai lagi, pungutan suara itu adalah sebahagian daripada muslihat MCA mahu menekan UMNO. Strategi sedemikian tidak akan berkesan kerana prestasi MCA merudum teruk dan gagal mengatasi pengaruh DAP yang begitu agresif. Kalau masyarakat Cina sudah menolak MCA, untuk apa lagi memberi muka kepada parti itu?

Malah jika MCA mahu meninggalkan BN, tiada apa yang perlu dibimbangkan. Dengan adanya MCA sekalipun, BN belum tentu dapat memenangi hati masyarakat Cina (termasuk pada pilihan raya umum depan). Sebaliknya UMNO akan sentiasa diasak untuk banyak mengalah kononnya atas nama perubahan.

UMNO mesti bersedia daripada sekarang menghadapi sebarang kemungkinan daripada percaturan politik parti komponen tertentu. Jika ada parti yang mahu keluar, usah ditahan. Biarkan sahaja.

Mungkin UMNO perlu merangka model politik baru dan mencari mekanisme terbaik mendekati hati bukan Melayu tanpa melalui parti komponen. Jika kaedah itu tidak banyak membantu di peringkat awal, tidak mengapa. Yang penting, UMNO tidak seharusnya lagi bermurah hati semata-mata mahu menjayakan perkongsian kuasa sedangkan ada parti komponen yang sentiasa mengenakan tekanan. Mereka sahaja yang mahu menang dan bersikap keterlaluan. Maka untuk apa lagi perkongsian kuasa yang sebenarnya lebih menguntungkan pihak lain?

Tiada ulasan: