"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PETRONAS diambang bahaya!!

peluru_berduri
LONDON 15 Feb: Dunia mungkin akan hilang minat terhadap minyak mentah sebelum kehabisan sumber tersebut, sekiranya trend di barat menjadi trend global. Permintaan minyak mentah mungkin telah sampai ke kemuncak di negara-negara maju, kata Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA), mengurangkan lagi sebarang tekanan bekalan.

Namun negara-negara membangun masih memerlukan minyak mentah, kata IEA.

Lebih banyak kenderaan efisien dan peningkatan penggunaan tenaga elektrik dan gas berbanding minyak bagi segmen selain pengangkutan seperti pemanasan telah membantu mengurangkan permintaan minyak mentah di barat.

Kemelesetan ekonomi juga memainkan peranan dalam pengurangan permintaan minyak mentah.

Sebelum krisis ekonomi, Eropah Barat dan Jepun telah menunjukkan pengurangan dalam permintaan minyak mentah, tetapi Amerika Syarikat (AS) mengekalkan pertumbuhan kukuh ekoran perkembangan ekonomi dan fokus yang kurang kepada penyimpanan.

Kemelesetan ekonomi dan penggunaan sumber alternatif seperti gas asli dan arang batu mengurangkan penggunaan minyak mentah dan lebih banyak kenderaan efisien dijual.

‘‘Risiko pemulihan dengan pengurangan minyak mentah, berpotensi menyokong teori permintaan Pertubuhan Pembangunan dan Kerjasama Ekonomi (OECD) telah berada di puncak,’’ kata IEA dalam laporan bulanannya.

Ahli-ahli OECD yang dipantau IEA, mewakili 53 peratus permintaan minyak mentah dunia pada tahun ini berbanding 54 peratus pada tahun lalu.

Sementara penggunaan minyak mentah di negara-negara ekonomi baru muncul selain permintaan mendatar OECD mengganggu pertumbuhan tersebut.

Pengeluar minyak mentah melakukan apa sahaja pada 2008, apabila harga minyak mentah mencecah paras tertinggi menghampiri AS$150 (RM514.50) setong.

‘‘Dengan permintaan minyak mentah memuncak di OECD, kita akan menunda kapasiti produktif semula seperti yang berlaku pada 2008,’’ kata Harry Tchilinguirian penganalisis BNP Paribas.

Permintaan minyak mentah dunia dijangka terus tumbuh pada tahun ini dan dalam masa terdekat, diketuai oleh China dan India.

Ini bermakna kekangan terhadap bekalan tidak akan tertangguh lama.

‘‘Kita hanya menunda untuk beberapa tahun, tetapi dalam masa yang sama adalah ketidaktentuan terhadap perkembangan polisi di negara-negara bukan OECD.

‘‘Di sini, kebergantungan terhadap reformasi harga, kecekapan tenaga terhadap kenderaan dan polisi kerajaan,’’ katanya.

Permintaan minyak mentah di OECD telah menjadi kurang sensitif kepada pertumbuhan ekonomi berbanding sebelum ini dan pertukaran penggunaan bahan api bermakna kesan yang kecil terhadap penggunaan minyak untuk tujuan pemanasan pada musim sejuk.

Permintaan OECD terhadap minyak untuk tujuan pemanasan akan jatuh pada suku pertama, walaupun berhadapan dengan cuaca sejuk melampau, menurut IEA yang mengatakan sumber seperti gas, tenaga boleh diperbaharui dan tenaga nuklear menjadi pilihan.

Trend mendatar permintaan OECD dan penggunaan tinggi di pasaran membangun juga mencadangkan permintaan minyak mentah bermusim pada masa hadapan.

‘‘Secara tradisi permintaan bermusim adalah pada musim panas dan sejuk,’’ kata penganalisis Societe Generale, Mike Wittner.

‘‘Dengan peningkatan berterusan di negara-negara bukan OECD, permintaan bermusim akan berkurang,’’ katanya. – Reuters

drAmirul.net

http://drmayro.blogspot.com/

Tiada ulasan: