"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Scorpene: Tubuh Suruhanjaya Khas, Najib diminta cuti

Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 22 April: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar) menggesa Suruhanjaya Khas ditubuhkan segera bagi menyiasat pembelian dua kapal selam Scorpene dari Perancis.

Ianya berikutan pendedahn terbaru media antarabangsa Asia Senttinel yang mendakwa Pejabat Pendakwaan Paris sedang menjalankan siasatan berhubung perkara itu yang melibatkan syarikat Malaysia.

Dua orang pendakwa iaitu Hakim Francoise Besset dan Jean-Christophe Hullin dilaporkan sedang menjalankan penyiasatan kemungkinan terdapat elemen rasuah dalam kes pembelian tersebut.

Siasatan itu dibuat setelah peguam yang dilantik Suaram memfailkan kes tersebut pada 4 Disember 2009 dan 23 Februari 2010 ke Pejabat Pendakwaan Paris.

Bercakap kepada pemberita pada pameran Defence Services Asia 2110 di PWTC siang tadi Mahfuz berkata, suruhanjaya itu penting bagi memulihkan kembali kredibiliti Malaysia di mata antarabangsa.

Selain itu, beliau turut menggesa Najib bercuti sepanjang siasatan dijalankan.

"Saya minta satu suruhanjaya penyiasatan khas ditubuhkan, dan saya minta perdana menteri mengambil cuti sepanjang penyiasatan ini,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Malaysia membeli kapal tersebut daripada Syarikat Amaris iaitu anak syarikat kepada DCN France melalui syarikat Perimekar Sdn. Bhd pada tahun 2002, iaitu semasa Najib menjadi Menteri Pertahanan.

Perimekar dikatakan mendapat komisyen sebanyak Euro 114 juta kononnya untuk kerja-kerja koordinasi dan khidmat bantuan.

Jumlah tersebut adalah 11 peratus daripada harga belian kapal-kapal selam tersebut.

Menurut Mahfuz, Perimekar pada asalnya dipunyai oleh KS Ombak Laut Sdn. Bhd yang dipunyai oleh Abdul Razak Baginda yang dikenalpasti rakan karib kepada Najib.

Tiada ulasan: