"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cium tangan: Ketuanan Melayu atau tahu adat?

Tindakan calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor, P Kamalanathan, yang mencium tangan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin membuktikan bahawa beliau tahu adat resam, budaya dan budi bahasa masyarakat Melayu.

hulu selangor by-election nomination 170410 kamalanathan wiht bn leadersMuhyiddin yang mempertahankan tindakan itu sebaliknya membidas pembangkang kerana mendakwa perbuatan ketua penerangan MIC itu sebagai bukti ketuanan Melayu dengan MIC tunduk kepada Umno.

Katanya, tindakan itu helah pembangkang yang sanggup memutar belitkan fakta kerana sudah kehabisan modal.

"Tiada bahan, tiada modal lagi ke, perkara yang baik dijadikan tidak baik, sebab itu saya labelkan pembangkang ini raja putar alam," katanya kepada Bernama selepas merasmikan Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Kubu Bharu di Hulu Selangor hari ini.

NONEMuhyiddin berkata, jika hendak dibandingkan Kamalanathan dengan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim, ketua penerangan MIC itu jauh lebih baik daripada segi budi bahasa.

"Saya tak suruh dia cium tangan saya tetapi beliau berbuat begitu mungkin kerana dia sudah faham, bagi saya calon ini amat merendah diri, tidak meninggi hidung, hormati semua pemimpin.

"Kalau dia beri salam pada pihak lain, bertemu dengan orang lain sama ada cium tangan atau tidak, itu tiada apa, mungkin itu adat Melayu yang biasa. Adat lain mungkin tak biasa, bagi saya itu bukan kerana kehendak kita tetapi menjadi satu kebiasaan yang beliau hormati orang tua," katanya.

NONEMuhyiddin berkata, beliau tidak melihat tindakan itu sebagai melutut dan menunduk kepada Umno kerana ia satu perbuatan merendah diri yang diamalkan oleh calon yang mempunyai nilai yang harus dihargai.

"Saya tidak langsung melihat itu sebagai satu perbuatan sampai tunduk dan melutut, macam sesetengah pembangkang kata begitu. Mungkin pembangkang tidak tahu bahasa atau kurang bahasa, jadi bila seseorang sudah ada bahasa begitu dia kata ini sebagai luar biasa.

"Di Malaysia perkara ini tidak luar biasa, saya lihat kadang-kadang orang Cina yang jumpa Perdana Menteri di Seri Perdana waktu Hari Raya salam dan mahu cium kadang-kadang mahu peluk pun ada, jadi apa benda yang hendak diguna sebagai isu," katanya.

Pada sidang media ini, Muhyiddin sekali lagi menggunakan peluang untuk menyerang peribadi Zaid secara tidak langsung.

Katanya, pembangkang kini pun sukar menepis dakwaan moral calon mereka yang tersebar luas menerusi media dan blog.

NONE"Di peringkat awal-awal lagi Zaid sudah berhadapan dengan tamparan hebat, sehingga kini tiada satu pihak di kalangan pemimpin mereka yang menolak kenyataan yang dikeluarkan media, penulis blog, dia tiada cara hendak tolak," katanya.

Minggu lalu Zaid terpaksa membuat pengakuan bahawa beliau ketika berada dalam Umno adalah peminum arak tegar selepas diserang oleh beberapa bloger dan pemimpin BN.

Katanya, dakwaan beliau meminum arak adalah cerita lama.

"Itu cerita lama. Kalau mereka nak ungkit, ungkitlah. Saya dah minta maaf dengan Allah s.w.t.

hulu selangor by-election 190410 zaid ibrahim walkabout 01"Apapun kelemahan saya, apapun ketidaksempurnaan, saya adalah seorang manusia dan mampu jadi wakil rakyat. Saya tidak hipokrit, apa yang silap, silaplah," kata Zaid lagi.

Serangan peribadi itu menyaksikan pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang, dua hari lalu mencabar Umno dan menteri-menteri kabinet beragama Islam untuk tampil membuat pengakuan bahawa mereka tidak pernah meminum alkohol, khususnya semasa muda.

Sasaran utama Lim
NONE adalah Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Sehingga hari ini, belum ada seorang daripada mereka yang tampil membuat pengakuan bahawa mereka tidak pernah minum alkohol.

PAS pula menerusi setiausaha agungnya, Mustafa Ali mendakwa, semua perdana menteri Malaysia - kecuali Tun Abdullah Ahmad Badawi - terlibat dengan pengambilan minuman beralkohol.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: