"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pilihan Raya Kecil Mengapa pengundi Cina mesti memberikan undi kepada Zaid Ibrahim

Lim Kit Siang dalam kenyataannya hari ini memberikan 7 alasan mengapa pengundi Cina mesti memberikan undi kepada Zaid Ibrahim. Alasan tersebut ialah :

1. Hegemoni Umno di dalam BN sebagaimana ditunjukkan pada perbahasan parlimen ketika usul menghadapkan Anwar Ibrahim kepada jawatankuasa hak dan kebebasan parlimen, di mana hanya ahli Parlimen Umno sahaja dibenarkan mewakili BN.

2. Usul Bekas Presiden MCA yang juga Menteri Pengangkutan, Ong Tee Keat Transport Minister Ong Tee Keat ditolak kerana berlakunya pilihanraya kecil Hulu Selangor

3. Timbalan Perdana Menteri menyatakan Melayu pertama (Malay First), namun tiada pemimpin MCA yang menentang.

4. Tiada seorang pun pemimpin MCA bangun menentang PERKASA yang mengamalkan perkauman sempit.

5. Kerajaan Pusat (BN) menolak penambahan sekolah jenis kebangsaan Cina.

6. Kerajaan Pusat (BN) tidak mahu mengiktiraf 'Unified Examination Certificate' yang dikeluarkan oleh Sekolah Persendirian Cina.

7. Penerbit rancangan 'talkshow' NTV7, Joshua Wong meletakkan jawatan kerana memprotes campurtangan politik yang mencemarkan kebebasan media.

Tiada ulasan: