"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pakatan mahu merdekakan peneroka - Anwar

Zulkifli Sulong
HULU SELANGOR, 24 April:
Menjelang sehari hari mengundi, Pakatan Rakyat mendapat sokongan moral yang kuat apabila masyarakat Felda yang selama ini menjadi penyokong kuat Umno mula beralih arah kepada mereka.

Di Felda Sungai Tengi malam tadi, mereka mencipta sejarah apabila ribuan mereka turun menyertai majlis ceramah yang diberikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Kita mahu memerdekakan masyarakat Felda," kata Anwar Ibrahim yang mendapat tepukan gemuruh kira-kira 5,000 yang turun ke medan Desa Jaya, Felda Sungai Tengi.

Anwar dan Muhamad Sabu memberikan ceramah di majlis Himpunan Peneroka Felda Kebangsaan ke 2 yang dianjurkan oleh Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak).

100 meter dari itu, Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan memberikan ceramah kepada kira-kira 200 orang pendengar. 100 meter dari situ juga ada pertandingan futsal untuk pemuda di Felda itu.

Di majlis ceramah malam tadi, Anwar melancarkan kempen 'Jom turun ke ladang' yang dibuat oleh Anak untuk menarik jenerasi kedua Felda agar mengusahakan sendiri ladang keluarga mereka.

"Peneroka adalah tuan bukannya kuli sebagaimana yang dibuat oleh Felda kepada tuan-puan sekarang," kata Anwar merujuk kepada pelbagai peraturan dan sekatan yang dikenakan kepada peneroka.

"Yang ini tak boleh, yang itu tak boleh. Kita masuk Felda bukan nak menjadikuli mereka. Kita mahu merdeka jiwa dan fikiran. Saya bagi jaminan, jika kitamenang di Hulu Selangor, kita menang di Sibu, kita juga akan menang di Putrajaya...kita akan kembalikan hak dan maruah peneroka Felda," kata Anwar dengan disambut tepukan gemuruh masyarakat peneroka yang datang.

Bagi beliau, peneroka perlu merdeka untuk berpolitik, berpesatuan dan beraktiviti bukannya sentiasa dikongkong oleh Felda.

"Felda juga ditubuhkan bukan untuk mengkayakan Felda tetapi membantu peneroka. Kita tidak mahu Felda yang menjadi korporat sekarang. Kita berjanji akan pulangkan kekuatan korporat Felda kepada peneroka, kita akan jadikan peneroka yang merdeka," kata Anwar.

Selepas memberikan ceramah di situ, Anwar mengambil kesempatan untuk berbincang sambil minum teh tarik dengaan dua tokoh di sebalik memerdekakan Felda iaitu Pengerusi Anak Mazlan Aliman dan peguam Haji Suhaimi Said.

Pagi ini Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz akan merasmikan himpunan itu manakala Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim akan menutupnya petang nanti.

Nik Aziz sekali lagi akan memberikan ceramahnya di tapak yang sama malam ini iaitu yang terakhir menjelang pilihan raya esok.

Tiada ulasan: