"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kes bakar gereja Tabernacle bermula

Perbicaraan dua beradik dan rakan mereka yang membakar Gereja Metro Tabernacle pada Januari lalu bermula di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pagi ini dengan pihak pendakwaan mengumumkan bahawa lebih sepuluh saksi akan dipanggil untuk memberi keterangan.

Adik beradik, Raja Mohamad Faizal Raja Ibrahim, 24, dan Raja Mohamad Idzham, 23, serta rakan mereka Azuwan Shah Ahmad, 23,dituduh bersama beberapa lagi yang masih bebas membakar gereja berkenaan di alamat No 28, Jalan 4/4C, Desa Melawati, pada jam 11.50 malam, 7 Januari tahun ini.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 436 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimun penjara 20 tahun dan denda jika sabit kesalahan.

Ketiga-tiga lelaki yang bekerja sebagai penghantar surat itu mengalami kebakaran di bahagian badan mereka ketika melakukan perbuatan khianat itu dan mereka ditangkap pada 20 januari lalu.

Timbalan pendakwa raya Azlina Rasdi berkata 10 hingga 12 orang akan tampil sebagai saksi dan pihaknya juga akan mempamerkan rakaman televisyen litar terutup bagi membuktikan dakwaan mereka itu.

Serangan menggunakan bom api pada 8 Jan itu mengakibatkan bahagian bawah gereja tiga tingkat di Desa Melawati, Kuala Lumpur itu musnah.

-malaysiakini-

Tiada ulasan: