"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rosmah Pembazir Wang Rakyat !!


edyesdotcom
KUALA LUMPUR: Isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor hari ini mengumumkan bahawa sidang kemuncak "First Ladies" bakal diadakan bermula 11 Oktober hingga 13 Oktober ini. Menurutnya, sidang kemuncak itu akan membincangkan perancangan secara bersama dengan wanita-wanita pertama dunia mengenai agenda penting dalam memperkasakan kanak-kanak yang akan menjadi pemimpin masa hadapan.

Beliau berkata, lebih daripada 20 wanita pertama dari seluruh dunia dijangka hadir untuk mewujudkan satu platform baru dalam meningkatkan kesedaran dunia global bagi menceburi bidang pelaburan, pembangunan, kebajikan dan pendidikan.
 
Sidang Kemuncak ini akan diadakan selama tiga hari di Hotel Palace Of Golden Horses Kuala Lumpur.

Oleh : edyesdotcom
Putrajaya International Convention Centre atau dalam singkatannya PICC adalah satu kemegahan yang melengkapkan Putrajaya sebagai sebuah bandaraya pengurusan pemerintahan pintar negara. Tetapi malangnya ia tidak langsung menarik perhatian 'wanita ulung' negara untuk mengadakan konvensyen yang melibatkan wanita ulung seluruh dunia.

Memilih hotel Palace of The Golden Horses, iaitu satu-satunya hotel bertaraf 6 bintang di negara ini sebagai venue untuk meraikan 20 'wanita pertama' adalah suatu pembaziran yang harus ditentang sekeras-kerasnya. Apa jua yang dibelanjakan sepanjang 3 hari sidang kemuncak itu adalah wang rakyat yang sepatutnya disalurkan dengan lebih berhemah memandangkan Malaysia berada di landasan bankrapsi menurut Idris Jala.

Berapakah jumlah wang rakyat yang bakal dihabiskan bagi memberi laluan kepada Rosmah dalam program anjuran di bawah tajaannya? Atau adakah wang yang digunakan untuk konvensyen ini dikeluarkan dari poket persendirian Perdana Menteri?

Mungkin separuh daripada perbelanjaan sepanjang 3 hari konvensyen ini dibiayai oleh syarikat swasta dengan maksud sama, sponsor. Mungkin juga program ini ditaja sepenuhnya oleh konglomerat tertentu dan tidak menggunakan wang rakyat. Saya tidak punya info tentang bajet-bajet yang diperuntukkan dalam penganjuran sidang kemuncak 'wanita pertama' ini.

Tetapi harus diingat, setiap sponsorship tetap akan digalas ganti dengan pengurangan cukai setara dengan jumlah sponsor yang dikeluarkan. Oleh demikian, wang yang sepatutnya untuk kegunaan rakyat tetap berkurangan dalam jumlah yang sama dalam konteks pengecualian cukai terhadap sponsorship konglomerat atau syarikat swasta terbabit. Ia sepertimana yang berlaku dalam penajaan pasukan F1 lotus racing team sepertimana dijelaskan di entri 'Adakah kerajaan tidak taja pasukan F1 Malaysia ?'

Berbalik kepada cerita konvensyen Rosmah, walaupun saya berpendapat bahawa konvensyen yang melibatkan 'first lady' dari segenap dunia ini tidak banyak memberi manfaat yang menyeluruh ke atas rakyat Malaysia, namun jika ia menjadi satu keperluan global yang membolehkan negara ini lebih dihormati, saya menyeru agar sebarang bentuk penjimatan wang rakyat wajar diberi perhatian. Justeru itu, saya mencadangankan Putrajaya International Convention Centre sebagai venue yang paling sesuai, yakni bersesuaian dari segi penjimatan wang ringgit dan juga secara tidak langsung meletakkan bandaraya pusat pemerintahan negara yang serba pintar di mata dunia. PICC juga milik anak syarikat kerajaan iaitu Perbadanan Putrajaya.

Walaupun saya adalah blogger yang pro-pembangkang, saya cuba untuk berfikiran rasional demi aspek-aspek kepenglibatan Malaysia dalam program-program bertaraf dunia. Adalah begitu menghairankan, mengapa tidak isteri kepada Perdana Menteri Malaysia memilih untuk lebih berjimat demi wang rakyat yang bakal digunakan untuk program sidang kemuncak 'first lady' yang akan dilangsungkan pada 11-13 Oktober nanti. Kerajaan sering melaungkan kempen beli barangan buatan Malaysia, mengapa tidak konsep yang sama digunakan iaitu memilih pusat konvensyen milik kerajaan Malaysia?

Apa yang amat saya sesalkan ialah, Malaysia mempunyai infrastruktur terbaik bertaraf dunia seperti PICC dan tidak kurang hebatnya KLICC yang terletak bersebelahan dengan menara berkembar Petronas yang sememangnya dibina untuk konvensyen antarabangsa. Tetapi mengapa memilih hotel termahal seperi Palace of The Golden Horses? Adakah ini satu cubaan untuk Rosmah menunjukkan kuasanya dalam arena pemerintahan negara? Tergamakkah kita membiarkan pembaziran terancang ini berlaku di hadapan mata sedangkan ada rakyat kita di Johor yang hanya sekeluarganya makan dedak untuk terus hidup?

Sebagai sebuah negara yang berada di ambang bankrapsi (sekiranya tidak berhemah dalam perbelanjaan negara), kerajaan sepatutnya mendahulukan program-program yang bersifat memperkasakan rakyat merentasi kaum (bukan PERKASAkan rakyat yakni proses perkauman sempit) sepertimana yang dicanang dalam slogan 1Malaysia 'rakyat didahulukan'. Ini sedikit sebanyak membuktikan betapa slogan 1Malaysia adalah retorik semata-mata.

Dengan berita seumpama ini, saya akan memperkukuhkan semangat untuk meneruskan kempen 'Selamatkan Malaysia' dari sebuah kerajaan yang meletakkan beban rakyat sebagai tilam empuk mereka !

Bottom line, janganlah sesekali persiakan kuasa rakyat yang telah diperuntukkan dalam kaedah demokrasi. Selamatkanlah negara ini melalui hak anda sebagai pengundi dan jalankanlah peranan sebagai pejuang yang merebut kemerdekaan melalui undi yang dibuang dalam perhitungan PRU-13 kelak.

Setiap seorang dari anda yang mengambil bahagian dalam misi 'Selamatkan Malaysia' adalah pejuang dalam menumbangkan sebuah kerajaan legasi penjajah. Revolusi 308 yang tercetus dari kebangkitan rakyat hanya akan bermula ketika tumbangnya kerajaan Barisan Nasional. Tidak boleh tidak, Lawan Tetap Lawan!!

Siap sedialah untuk menjadi sebahagian dari revolusi ini.

REFORMASI adalah sebahagian dari sebuah REVOLUSI !!

EDYES @ edyesdotcom - 22Sept2010 - 1.10am

Tiada ulasan: