"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Umno, Utusan makin renggang'

Walaupun ramai melihat Umno dan Utusan Malaysia mempunyai hubungan yang sungguh erat, namun terdapat wartawan-wartawan di harian berbahasa Melayu itu mempunyai pandangan sebaliknya.

Menurut Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) Malaysia Hata Wahari, tidak seperti dahulu, kini hubungan pekerja-majikan digambarkan lebih 'dingin', termasuk apabila wartawannya rata-rata didakwa mahu 
Utusan bebas daripada pengaruh Umno.
NONE"Kita lihat Utusan ini milik Umno, tetapi saya tengok tak ada pun Umno jaga (kebajikan) kita. Kita berlari memperjuangkan hak sendiri."

"Kalau betul Umno jaga kita dan (bila) dianggap
Utusan ini milik Umno, tentulah Umno jaga kita," katanya mengulas isu kegagalan rundingan perjanjian bersama antara NUJ dan pentadbiranUtusan yang tertunggak kira-kira dua tahun.

Hata - wartawan kanan 15 tahun di 
Utusan - berkata, sekiranya setiap ahli Umno melangganggan senaskhah akhbar itu setiap hari, tentulah jualannya tidak jatuh merosot teruk seperti sekarang.

Begitu juga dengan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) yang dilihat mendapat liputan 'istimewa' daripada akhbar itu, tambah Hata.

"Kita (wartawan 
Utusan) sokong orang yang salah ke? Atau kita hanya digunapakai untuk kepentingan masing-masing?" soalnya ketika diwawancara Malaysiakini kelmarin.

-malaysiakini- 

Tiada ulasan: