"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Khir Toyo Mangsa "Drama" Umno?





KUALA LUMPUR, 6 DIS: Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berharap pendakwaan terhadap Khir Toyo atas tuduhan rasuah tidak didalangi oleh agenda politik Umno semata-mata.

Beliau berkata pihak yang mengamalkan rasuah dan menyalahgunakan kuasa harus diheret ke mahkamah demi mendapatkan keadilan, dan bukan atas kepentingan politik sesuatu pihak.

" Saya berharap mereka-mereka yang menyalahgunakan kuasa atau rasuah akan mendapat keputusan yang terbaik oleh mahkamah supaya menjadi satu halangan kepada semua yang ingin mencubanya  kemudian. Saya (juga) harap ini bukan sebagai satu drama hanya untuk menunjukkan bahawa Umno sudah mula bertaubat dan membersihkan orang-orang mereka," ujar Khalid.

Kebimbangan Tan Sri Khalid berpaksi kepada hakikat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebelum ini turut mengheret beberapa "jerung” ke mahkamah  tetapi gagal mensabitkan tuduhan rasuah ke atas mereka.

Antara mereka ialah bekas Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi Tan Sri Kasitah Gadam dan Pengerusi Perwaja Tan Sri Eric Chia.

Kasitah dibebaskan pada tahun 2009 manakala Eric Chia terlepas dari hukuman pada tahun 2007.

Hakim dalam kedua-dua kes menegur pendakwaan kerana gagal memanggil saksi-saksi penting, sehingga menjadikan kes terhadap dua tokoh itu  rapuh.

Ahli Parlimen Klang Charles Santiago percaya pendakwaan Khir Toyo berkait rapat dengan sifir politik Perdana Menteri, Najib Razak untuk mengadakan pilihanraya umum tidak lama lagi
" Apabila Tun Abdullah, sebelum dia panggil PRU12, apa yang dia buat beliau menangkap Kasitah Gaddam untuk menunjukkan kerajaan tidak takut ambil tindakan terhadap anggota-anggota BN. Adakah ini suatu lagi tindakan 'public relation'? soal Charles.

Sementara itu, ahli parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin menegaskan bahawa Umno tidak harus menanam tebu di bibir apabila memperkatakan mengenai prinsip amanah dan ketelusan.   

"Kalau kerajaan BN yang baru berikrar semalam mereka akan bertungkus lumus menjaga kebajikan rakyat, maka buktikan. Khir Yoyo didakwa di mahkamah, dan sekiranya bersalah," tegas Zuraida.
-tvsnews- 
*Ini drama untuk tayangan sempena PRU 13 - kerengga

Tiada ulasan: