"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PRK UM makin panas

Nazri Abdullah
KUALA LUMPUR 16 Feb: Suasana Pilihan Raya Kampus (PRK) Universiti Malaya (UM) semakin panas ekoran beberapa insiden berlaku awal pagi ini.

Insiden pertama membabitkan sebuah rumah yang menjadi pusat operasi kumpulan Pro-Mahasiswa (Pro-M) diserang oleh mereka yang tidak dikenali dengan melemparkan objek berapi yang menyebabkan beberapa kain rentang di perkarangan rumah tersebut terbakar.
Kain rentang tersebut dipercayai akan digunakan semasa kempen PRK itu nanti yang dijadualkan penamaannya esok manakala pengundian 21 Februari ini.
Kejadian tersebut didakwa berlaku sekitar jam 5 pagi tadi ketika petugas Pro-M sedang berehat selepas penat menyiapkan kain rentang dan persiapan lain.
Seorang saksi, yang hanya mahu dikenali sebagai Bukhairy mendakwa beliau tersedar apabila terhidu objek terbakar sebelum terdengar sebuah sebuah motosikal memecut laju dari kawasan tersebut.
”Saya tidur dalam pukul 3.30 pagi. Kami seramai 5 orang sedang tidur diluar rumah untuk menjaga banner yang telah kami cat tengah malam tadi. Namun saya segera tersedar apabila saya terbau barang terbakar dan melihat kelibat orang menaiki motor meninggalkan kawasan dihadapan rumah. Namun tidak dapat dipastikan siapakah orang itu, disebabkan cahaya lampu jalan yang agak suram,” kata beliau.
Objek yang dibaling itu juga didakwa hampir terkena seorang pelajar yang sedang tidur di kawasan rehat rumah tersebut.
Dalam insiden kedua pula, sebuah kereta milik pelajar Pro-M disimbah cat oren awal pagi tadi juga dipercayai ada kaitan dengan insiden sebelumnya.

Perbuatan khianat itu disedari apabila penghuni rumah terbabit keluar untuk ke kelas pada hari ini.
Ketua Jentera Pro-M UM, Fuad Jalpah ketika dihubungi Harakahdaily turut mengesahkan kejadian tersebut.
Mereka membuat laporan polis terhadap kedua-dua perbuatan khianat tersebut dan akan menunggu tindakan daripada pihak polis.
"Kita menjangkakan ini taktik pihak tertentu untuk menakut-nakutkan jentera kita.
"Saya ingin beritahu kepada pihak terbabit, perbuatan mereka tidak akan mampu melemahkan semnagat kita, apatah lagi untuk kita rasa takut," katanya.
Dalam perkembangan lain, seorang bakal calon PRO-M yang akan mewakili Pusat Sukan didakwa telah menarik diri selepas menerima ugutan dari pihak tertentu.
Calaon berbangsa Cina itu didakwa telah diugut sekumpulan mahasiswa yang mahu beliau menarik diri dari bertanding atas tiket Pro-M.
PRK UM akan menyaksikan pertembungan tradisi antara kumpulan Pro-M yang didokong Mahasiswa dengan kumpulan satu lagi yang menamakan mereka sebagai Penggerak Malahsiswa yang didokong Hal Ehwal Pelajar (HEP).
Kedua dua mereka akan bertanding bagi merubut 41 kerusi yang ditawarkan iaitu 9 kerusi Umum dan 31 kerusi fakulti.

Tiada ulasan: