"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Husam kesal media cuba tutup ‘keganasan’ UPP

Norutul Ilham 
TUMPAT: Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan, Datuk Husam Musa menyelar tindakan media yang memutar belit kejadian yang menimpa Sa’aid Mat Hassan, 56, kononnya mati akibat sesak nafas.

“Media arus perdana petang semalam melaporkan UPP menumpaskan seorang penyeludup terbesar di Malaysia. Laporan itu adalah penganiayaan kerana memberi label buruk mangsa dan keluarga.
“Menjual beras dari Thailand adalah perniagaan tradisi masyarakat Kelantan sejak beratus tahun dahulu. Ia dilakukan mangsa bagi menyara anak isteri beliau,” kata Husam ketika berceramah di Kota Bharu malam tadi.
Husan juga adalah Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan.
Media arus perdana melaporkan, Sa’aid mati selepas ditahan anggota Unit Pencegahan Penyeludupan (UPP) Pengkalan Kubor akibat sesak nafas yang kemudian disahkan Hospital Tumpat.
Bagaimanapun, keraguan timbul berikutan mulut mayat mangsa berbuih ketika ditahan.
Sa’aid sebelum ini meninggal dunia didakwa mati akibat dibelasah anggota UPP menyebabkan mereka bertindak menyerang penguat kuasa berkenaan pada pukul 9.20 pagi.
Semalam, Ahmad Nizamuddin Mohamad, 19, parah selepas terkena dua tembakan di rusuk kanan yang dilepaskan pegawai UPP.
Nizamuddin ditembak selepas didakwa menyerang empat anggota UPP di perkarangan Hospital Tumpat ekoran salah faham berhubung punca kematian bapa saudaranya, Said Mat Hassan, 56
Husam turut mengaitkan tindakan liar UPP itu dengan beberapa kes sebelum ini, antaranya kematian pembantu kepada exco kerajaan Selangor, Teoh Beng Hock, Aminulrasid Amzah dan ramai lagi.
“Tiada keadilan untuk mereka sehingga kini dan pelbagai alasan digunakan bagi menutup kes yang melibatkan salah laku mereka.
“Kerajaan sepatutnya mengambil pengajaran dari kebangkitan rakyat Tunisia dan Mesir apabila mereka tidak tahan dengan penindasan dan kekejaman pemerintah,” kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Salur itu.

Tiada ulasan: