"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kami tak hairan harga barang mengamuk, kami bukan orang Mesir

Penarik Beca
Datuk Narendra Kumar Jasani ialah seorang chartered accountant. Dia pandai ekonomi. bakaq mana reti ekonomi. Jangan kata ekonomi, ilmu apa pun aku tak belajaq.

Dia kata, orang Malaysia tak perlu risau sangat tentang harga barang-barang keperluan seperti makanan dan minyak jika negara ini dapat melangkah ke arah ekonomi bernilai tinggi (saya tak reti istilah tepat high-value economy dalam Bahasa Melayu), dan dari negara berpendapatan sederhana kepada negara berpendapatan tinggi.

"Ya, harga makanan akan naik tetapi jika pendapatan rakyat meningkat 30 peratus dan harga makanan naik hanya 10 peratus, kesannya tidak begitu berat," lebih kurang gitulah dia kata (sila baca sepenuhnya dalam MySinchew 14/2/11 "Higher prices for essential items cannot impact high income nation")

Assalamu'alaikum dan selamat berbahagia orang Malaysia
Di Bagan Pinang, di Hulu Selangor, di Galas, di Tenang, di Merlimau, di Kerdau
Di mana jua anda berada
Apa nak kisah harga minyak mencanak
Apa nak gundah harga pengisi tembolok mengamuk
Kalau pendapatan kita naik 30 peratus
Setakat naik harga 10 peratus, apa barang!

Bukan Datin Seri Rosmah Mansor saja yang tak bimbang
Kita juga tak perlu berang
Kita orang Malaysia
Kita bukan orang Tunisia
Kita bukan orang Mesir
Setakat naik harga 10 peratus, apa barang!
Kalau pendapatan kita naik 30 peratus

Selamat mencanak harga minyak
Selamat mengamuk harga pengisi tembolok
Kami orang Malaysia
Kami bukan orang Mesir, bukan orang Tunisia

Berkaitan:
High food prices helped spark Egypt protests (VOANews 14/2/11)
Chart of the week: fighting inflation (Financial Times 14/2/11)
Rain in Saskatchewan, revolution in Egypt: How soaring food prices helped topple dictator(The Gazette 13/2/11)
Rice shortage fear (The Sun 13/2/11)
Divided views on rate hike (The Star 12/2/11)
Zoellick says rising food prices squeeze neediest (Bloomberg 11/2/11)
High food prices cause for concern (The Star 7/2/11)
Higher food prices here to stay: analysts (Free Malaysia Today 6/2/11)
Food price inflation rears ugly head in Asia (Business Times 21/1/11)
Likely hike in food prices (The Star 9/1/11)
Record high food prices feed global fears (Malaysian Insider 7/1/11)

Tiada ulasan: