"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Setiausaha Akhbar - Respon Terhadap Jawapan Kepada Nik Aziz

 Ahmad Fadhli bin Shaari
Ada beberapa perkara yang saya lihat kekeliruan yang nyata dalam tulisan Tun Dr Mahathir. Ia boleh diikuti di sini :http://chedet.co.cc/chedetblog/2011/02/jawapan-kepada-nik-aziz.html#more
 Saya mengharapkan agar YAB Tuan Guru Nik Aziz juga akan memberikan respon beliau terhadap jawapan Tun ini. Kekeliruan tersebut boleh dilihat pada perkara-perkara berikut : 

1. Percubaan Dato Nik Aziz untuk memperingatkan saya bahawa saya akan berdiri dihadapan Allah s.w.t. satu masa nanti sedikit sebanyak membuktikan keangkuhannya seolah-olah saya tidak tahu akan agama saya.

- Rupa-rupanya memperingatkan tentang hakikat akhirat dianggap memperlekehkan iman seseorang.

10. Mustafa Kemal Ataturk tidak menitik berat ke-Islamannya. Dia adalah seorang nasionalis. Pada masa dia berperang untuk negaranya, Turki dikuasai oleh orang Greek Kristian. Kerana nasionalismenya yang amat kuat, dia berperang sehingga Turki kembali ditakluk dan diperintah oleh orang Turki.

- Rupanya Tun Dr Mahathir seorang pengkagum Mustafa Kamal Atartuk yang jelas memisahkan Islam dari kehidupan rakyat Turki.

15. Apakah nasionalis Melayu Islam tidak pernah menyatakan tujuan hidup ini?

-Bilakah masanya nasionalis Melayu menyebut tujuan hidup ini?

16. Untuk ini Nik Aziz secara terbuka sanggup mengkafirkan orang Islam UMNO

- Nik Aziz tidak pernah mengkafirkan ahli UMNO. Buktinya, tidak pernah ahli UMNO diminta mengucapkan syahadah bila masuk PAS. Baik-baik Tun, nanti kena saman.

35. Saya tidak tahu ada pilihanraya pada tahun 2003. Yang ada ialah Pilihanraya Umum 2004, di waktu mana saya bukan lagi Perdana Menteri dan PAS kalah teruk.

- Nik Aziz merujuk kepada persempadanan pilihanraya yang diluluskan di Parlimen pada 9 April 2003. kalau Tun jadi PM tahun 2004 tu, mungkin BN tak menang besar kan Tun?

41. Sains dan matematik tidak seperti ilmu lain. Sains dan Matematik memperkenal banyak ilmu baru hasil kajian yang dibuat sepanjang masa. Semua hasil ini dihebah dalam bahasa Inggeris. Kita tidak mempunyai cukup pakar yang terlatih dalam bidang-bidang sains tertentu yang fasih dalam bahasa Inggeris dan Melayu untuk menterjemah beribu-ribu kertas kajian (research papers) dalam bahasa Inggeris. Sebaliknya jika ilmu baru ini tidak dikuasai oleh orang Melayu, bahkan orang Islam, mereka akan ketinggalan jauh kebelakang, menjadi mundur dan lemah, mudah dipermain orang.

- Tun sepatutnya berhujah ttg isu ini dengan Menteri Pelajaran pada hari ini yang memansukhkan pengajian dalam Bahasa Inggeris.

45. Apakah Abdullah bin Ubay di zaman Rasulullah tidak berjasa kepada Islam apabila dia membina Masjid Dhirar?

- Makud Tun, dia tetap berjasa pada Islam. Kasihan kalau Tun beranggapan demikian.

Ada banyak lagi kekeliruan dalam tulisan Tun Dr Mahathir. Barangkali pembaca boleh membaca dan membuat penilaian sendiri. Insya-allah akan dijelaskan satu persatu selepas ini.

Ahmad Fadhli bin Shaari,
Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan.

Tiada ulasan: