"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cristiano Ronaldo derma 1.5 juta Euro untuk Gaza

Detikislam
Bintang Real Madrid Cristiano Ronaldo membuat keputusan mengejutkan dengan menderma 1.5 juta euro untuk kanak-kanak Gaza. Seperti dilaporkan Russia Today, Jumaat, (22/11) bintang Liga Sepanyol itu menyerahkan Kasut Emas yang dia perolehi pada 2011 kepada Yayasan Real Madrid untuk dilelong.
Yayasan tersebut kemudian mengadakan acara lelong dan dana yang terkumpul disumbangkan untuk pendidikan kanak-kanak di Gaza dan Tebing Barat. Keputusan Ronaldo itu sesuai dengan polisi Los Blancos yang baru-baru ini iaitu United Nations Relief and Works Agency (UNRWA) untuk mendidik 10 ribu kanak-kanak Palestin.
Kedua-dua belah pihak bersefahaman untuk memberi kanak-kanak penghuni di Jalur Gaza dan Tebing barat agar dapat melalui program pengenalan bola sepak. Kemudian, dana itu juga bakal digunakan Yayasan Real Madrid untuk pembangunan 167 sekolah di 66 negara.

Khusus CR7, bantuan ke Palestin bukan kali pertama dilakukannya. Sifat dermawan yang ada dalam dirinya sudah ditunjukkan dengan melelong kasut sukan yang dilelong Yayasan Real Madrid pada tahun lalu. Dana puluhan juta yang terkumpul semuanya disumbangkan untuk pembangunan sekolah di Jalur Gaza yang hancur teruk akibat serangan brutal Zionis pada 2009.
http://detikislam.blogspot.com,

Tiada ulasan: