"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Gara-gara tak pandai baca jawi fitnah penyokong Umno kantoi!

lipasmalas
SALAH seorang dipercayai penyokong kuat United Malays No Otak, Umno dengan berbekalkan sebuah badge cuba memperlekehkan para perwakilan Parti Islam, PAS pada Muktamar PAS ke 58 tempoh hari melalui akaun facebook miliknya.

Menurutnya sesiapa sahaja boleh menjadi Perwakilan PAS pada Muktamar yang lalu dengan membeli ‘Button’ (badge) yang berharga RM5 ke RM10 dan dengan pembelian tersebut seseorang itu bebas berada dalam dewan sebagai perwakilan yang sah.

Oleh itu menurutnya lagi Ahli PAS sepatutnya merasa malu kerana sesiapa sahaja termasuk dirinya boleh menjadi perwakilan yang sah dalam muktamar PAS, dengan hanya membayar RM5 hingga RM10 pembelian"button".
Rupa-rupanya penyokong kuat Umno ini tidak pandai membaca tulisan jawi. Badge yang ditunjuk olehnya sebenarnya bertulis "pemerhati" bukannya "perwakilan". Tentu sekali siapa sahaja boleh menjadi pemerhati bebas di dalam muktamar PAS dengan membeli badge ini.
Inilah hasil pemansuhan tulisan jawi oleh kerajaan Umno dan Barisan Nasional sejak berdekad lamanya. Perlahan-lahan orang Melayu yang lantang berkokok membela Islam, membela Melayu, tapi baca tulisan jawi pun tak pandai.

Kalau baca perkataan pendek bertulisan jawi seperti ini pun sudah "failed" apa lagi nak baca Al-Quran?

ReJaM© "Buta huruf pun pandai nak sebar fitnah kah kah kah.... "

Sumber: MiLo SuaM

Tiada ulasan: