"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mashitah dan penipuan tentang kepimpinan PM

Farouk A. Peru
Golongan agamawan yang memanggil diri mereka sebagai "pewaris nabi" dan menggunakan label "alim ulama" (maksudnya "orang yang berilmu") adalah golongan yang cukup disegani di kalangan orang Melayu Islam.

Kalau sesiapa menyoal pandangan mereka, pasti banyak orang Melayu Islam yang akan tersentap dan nyaring menyanggah "kau tu siapa, ulama ke? Ulama belajar lebih 80 cabang ilmu" dan sebagainya. Dengan sikap yang amat taksub ini, tidak hairanlah yang golongan ulama boleh berkata apa saja dan masih boleh mendapat tepukan gemuruh daripada mereka.

Saya amat terpegun beberapa hari yang lepas membaca tentang ucapan Datuk Mashitah Ibrahim tentang kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang kononnya mencontohi Nabi Muhammad.

Paling menghairankan, bidang kepakaran Mashitah adalah bidang agama tetapi beliau memberi analisa yang begitu cetek dengan membanding sunah Nabi Muhammad dengan kepimpinan Najib yang sekarang ini begitu hebat dikritik.

Mungkinkah Mashitah menggunakan posisinya sebagai timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri untuk cuba mempengaruhi rakyat jelata supaya menyokong kepimpinan Najib dengan berkata yang kononnya Najib mencontohi Rasulullah? Mari kita fikirkan.

Hujah utama Mashitah ialah yang Rasulullah mengamalkan kepimpinan yang sederhana (atau dalam bahasa Melayu pentaksub Arab, "wasatiyah"). Kehidupan ini dikatakan sebagai moderat dan tidak ekstrem. Inilah dikatakan sebagai falsafah kepimpinan Najib. Adakah ini benar?

Perlu diingat, semasa Isis (Negara Islam Syria dan Iraq) pertama muncul dulu, Najib satu-satunya pemimpin yang memuji kemaraan mereka. Pujian Najib ni amat mengejutkan pembaca di media sosial yang sudah sedar pada masa itu yang Isis organisasi ekstremis amat merbahaya. Namun begitu, perdana menteri kita sendiri memuji Isis! Bagaimana pula begitu?

Ada 2 jawapan kepada masalah ini. Satu, Najib tidak sedar tentang apa yang dipercakapkannya. Jikalau demikian, beliau tidak mencontohi Nabi Muhammad. Nabi Muhammad pengikut setia Al-Quran (Surah Yunus, Ayat 15) dan jika fakta ini benar, maka Najib perlu mengetahui tentang apa yang dipercakapkannya sendiri. Dia perlu menyelidiki maklumat itu sebelum bersetuju.

Kemungkinan kedua, Najib memang sedar dan mengagumi Isis yang sememangnya teroris dan pembunuh. Jika ini benar, maka Najib sendiri bukanlah pemimpin sederhana tetapi pemimpin yang ekstrem. Kerenah jahat Isis setakat ini memang tidak dapat dipuji mahupun diberi alasan oleh pemimpin dunia malah mereka mengutuk Isis.

Jadi tindakan Najib memuji mereka sememangnya salah langkah yang jauhnya hingga ke laut, kata orang. Itulah sebabnya kita tidak mendengar apa-apa lagi mengenai Isis daripada Najib.

Pada saya, ucapan Najib yang memuji Isis itu dilakukan kerana beliau tidak menyedari siapa itu Isis. Beliau hanya bertaklidkan anasir jahat dalam Jabatan Perdana Menteri yang ada bersimpati dengan perjuangan pertubuhan tersebut. Namun begitu, beliau belum lagi mencontohi Nabi Muhammad yang hanya akan mengikut perkara diketahuinya.

Bagaimana pula dengan aspek lain kepimpinan Nabi Muhammad? Nabi Muhammad seorang yang gaya hidupnya amatlah sederhana. Baginda tidak mengadakan majlis besar-besaran atau mempunyai bangunan yang besar di mana VIP dan VVIP mendapat layanan istimewa. Baginda tidak duduk di tempat yang diangkat supaya baginda dapat dikenali sebagai seorang Rasul. Adakah ini budaya Umno? Rasanya tidak.

Bagaimana pula dengan perhubungan dengan pemimpin dunia? Nabi Muhammad bukanlah seorang yang angkuh tetapi baginda juga bukanlah seorang yang akan berkompromi dalam prinsip hidup. Adakah begitu kesnya dengan pemimpin negara kita?

Jika mereka benar-benar mencontohi Nabi Muhammad, mungkinkah mereka menggunakan syarikat "branding" daripada negara yang ada masalah dengan hak asasi manusia dan dikenali dunia dengan polisi pembersihan etnik mereka? Bagaimana pula dengan bermain golf dengan pemimpin yang polisinya menahan selama 15 tahun tanpa perbicaraan orang yang kononnya bersalah?

Bukan saja bermain golf tetapi saya rasa Nabi Muhammad tidak akan mengambil "selfie" dengan pemimpin demikian. Baginda tidak akan terpegun dengan sesiapa yang etikanya boleh dipersoalkan walaupun orang tersebut mempunyai kuasa yang tiada bandingannya.

Nabi Muhammad juga orang yang telus dalam kegiatan hariannya. Ini bermakna yang beliau tidak akan merahsiakan kegiatannya daripada orang ramai. Baginda tidak boleh berbelanja harta baitulmal (tempat penyimpanan harta) dengan senyap-senyap kepada kroninya.

Menurut Al-Quran, baginda memberi hujah yang baginda hidup di kalangan kaumnya seumur hidup. Jadi secara logiknya, segala kegiatannya boleh diketahui orang. Tiada alasan yang boleh diberi jika orang mahu menyelidik perbelanjaan Nabi Muhammad. Bolehkah ini dikatakan terhadap barisan kepimpinan kita?

Bagaimana pula dengan retorik perkauman? Adakah Nabi Muhammad mengadakan polisi yang berlainan untuk Salman Al-Farsi (berbangsa Parsi) atau Bilal ibn Rabah (berbangsa Habsyi). Tidak sama sekali!

Nabi Muhammad tidak boleh menggunakan sebarang retorik perkauman. Retorik begitu melanggar falsafah Islam yang menolak perkauman atau sebarang unsur rasis di kalangan manusia. Namun begitu, barisan kepimpinan Umno tiada masalah menghunus keris mereka dan berjanji untuk memandikan keris itu dengan darah kaum lain.

Adakah ini cara 'rahmatan lil alameen' (manusia yang mengasihani sekalian alam) iaitu Nabi Muhammad? Rasanya tidak. Sekali lagi gelagat pemimpin Umno jauh tersasar daripada contoh Nabi Muhammad.

Berbalik kita kepada Mashitah Ibrahim. Mashitah dulu pernah menyemarakkan api kemarahan dengan mendakwa yang orang bukan Islam membakar Al-Quran. Jadi dia pun menolak prinsip Al-Quran yang menyuruh kita menyelidiki sesuatu dakwaan sebelum mengikutinya. Dengan ucapan terkini daripadanya yang mendakwa yang perdana menteri mencontohi Nabi Muhammad, dapatlah dilihat yang Mashitah ini melacurkan agama Islam untuk kepentingan dirinya
-malaysianinsider-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pelik org agama tak tau ayat

al-Qur'an - "Janganlah kamu cenderung kpd org2 zalim, kelak kamu di sambar api neraka."

Hadis - “Jihad yang paling afdhal adalah dengan berkata benar di hadapan pemerintah yang zalim.”