"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apa punya baghal: Orang bukan Islam punyalah bersungguh-sungguh melancarkan boikot untuk menghentikan zionis membunuh orang Palestin, alih-alih kita pula kata tak islamik

Isu khutbah: JMNPk diarah beri penjelasan

Muhammad Zulsyamini Sufian Suri
am@hmetro.com.my

Ipoh: Jabatan Mufti Negeri Perak (JMNPk) diarahkan memberi penjelasan lanjut susulan isu khutbah Jumaat semalam berkaitan amalan boikot atau memulaukan perniagaan tertentu yang dianggap bertentangan prinsip keadilan Islam.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Saarani Mohamad, berkata perkara itu diputuskan pada mesyuarat Majlis Perundingan Masjid (MPM) hari ini yang dipengerusikan Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIPk), Tan Sri Mohd Annuar Zaini.

Saarani berkata, secara dasar beliau tidak mahu mengulas apa-apa dan menjelaskan teks khutbah terbabit sememangnya disediakan JMNPk dan ditandatangani Mufti Perak, Datuk Seri Wan Zahidi Wan Teh.

"Mohd Annuar memberi penjelasan sebab yang hadir ketika itu adalah kalangan ahli MPM yang terdiri dari pengerusi-pengerusi masjid mengikut daerah masing-masing.

"Mohd Annuar sudah berikan penjelasan, dan juga meminta Datuk Seri Mufti juga memberi penjelasan. Saya tak nak mengulas apa-apa melainkan saya nak bagi tahu bahawa betul, ia (khutbah) adalah teks yang kandungannya disediakan oleh Jabatan Mufti dan ditandatangani.

"Saya bukanlah orangnya yang nak buka (ruang), nak berdebat dan sebagainya.... Kita sudah putuskan tadi, (bahawa) Mufti akan memberi penjelasan disebabkan tempoh 20 minit untuk teks (khutbah) itu dibacakan barangkali tidak sampai kepada tujuan.

"Jadi Mufti, Jabatan Mufti akan memberi penjelasan tentang latar belakang dan juga maksud sebenar dalam teks terbabit," katanya selepas Majlis Perasmian bagi Showcase Satu Daerah Satu Industri (SDSI) Wilayah Utara dan Jelajah Hari Usahawan, Agro dan Koperasi Perak Tahun 2024 di perkarangan Stadium Indera Mulia, di sini hari ini.

Saarani dalam pada itu menasihatkan orang ramai agar tidak melampau termasuk bertindak menghasut dalam mengutarakan pandangan berhubung isu berkenaan yang dianggap tidak akan menyelesaikan masalah, sehingga penjelasan berhubung perkara itu diperoleh dari JMNPk sendiri.

"Nasihat saya pada orang ramai tak perlulah kita mengamuk dan tak perlu menghasut kerana ianya tidak akan menyelesaikan masalah. Jadi kita bertenang dan kita dapatkan penjelasan JMNP dan semua kita hendaklah ingat bahawa kita perlu sama-sama menjaga sensitiviti antara satu sama lain seperti yang diajarkan Islam," katanya.

Tiada ulasan: