"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kantoi bukan suami isteri: Pasangan tular bawa anak sakit kronik, diarah berpisah

NUR SYAZWANA MANSOR

ALOR SETAR – Pasangan yang tular berikutan tindakan membawa anak berusia 11 bulan yang memakai alat bantuan pernafasan menaiki motosikal ke hospital di sini, baru-baru ini diarahkan berpisah kerana tiada hubungan perkahwinan.

Pengerusi Qariah Masjid Al Maarufi Seberang Kota, di sini, Muhammad Hazamer Muslim berkata, pasangan tersebut Mohd. Azlan Ishak, 35, dan Nor Hidayu Halim, 34, terpaksa difaraqkan (dipisah) sementara hari ini.

Beliau berkata, dalam tempoh tersebut pihaknya akan cuba membantu untuk melengkapkan dokumen dan proses pernikahan mereka.

Selain anaknya, Mohd. Aariz Zafran, Nor Hidayu juga mempunyai empat lagi anak hasil perkahwinan sebelum ini namun tiga daripadanya tinggal bersama ibunya di kampung berhampiran di sini.

“Anak keempat dan anak bongsunya yang menghidap paru-paru kronik itu adalah anaknya bersama Azlan,” jelasnya.

Terdahulu Muhammad Hazamer menafikan dakwaan orang ramai bahawa pihak masjid tidak mengambil berat mengenai masalah keluarga tersebut.

Beliau berkata pihak jawatankuasa masjid itu telah mengadakan perbincangan sejurus selepas kisah pasangan itu dan anak mereka ditular di media sosial Ahad lalu sehingga ada yang mempersoalkan pihak masjid tidak mengambil tahu.

Katanya, sebelum ini pihak Masjid sudah beberapa kali menyalurkan bantuan kotak makanan daripada Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK) kepada Azlan yang tinggal bersama ibunya yang menghidap angin ahmar.

Beliau berkata, selain bantuan makanan, pihak masjid pernah memberi bantuan kerusia roda kepada ibunya selain bantuan luar yang diberikan oleh badan bukan kerajaan (NGO) atau individu lain.

“Kami sentiasa mengambil berat hal Azlan yang menjaga ibunya sebelum wanita ini tinggal bersama mereka sejak tahun lalu,” katanya.-KOSMO! ONLINE.

Tiada ulasan: