"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tular video warga asing kena jerkah beli minyak masak subsidi, “You Malaysian ke?”

SITI NUR ZAWANI

Baru-baru ini tular video seorang lelaki tempatan menegur sekumpulan warga asing yang membeli minyak masak paket bersubsidi di sebuah pasar raya.

Dalam video berdurasi 42 saat itu, lelaki tersebut bertanya kepada seorang warga asing mengapa mereka mengambil minyak masak paket yang didakwanya adalah milik rakyat Malaysia.

Dia juga mengarahkan mereka meletakkan kembali minyak masak itu, dan mengambil minyak masak botol sahaja.

“Ini warga asing boleh ke ambil minyak subsidi. Kita yang bayar cukai (tapi) depa ambil minyak tu. Mana boleh. Saya pun pakai minyak tu tau.

“Eh you kena ambil minyak botol eh mana boleh minyak paket. Ini Malaysia punya orang sahaja boleh dapat. You Malaysia punya orang ka? Haa lepas itu apa pasai ambil ini.

“Kita bayar cukai tau. You bayar cukai tak. Kalau you duduk di Pakistan, you mahu beli apa pun tak ada masalah. Tapi ini rakyat Malaysia yang punya. Kita punya duit cukai tu,” katanya dalam rakaman tersebut.


Kumpulan warga asing itu kemudian dilihat meletakkan kembali minyak masak paket yang diambil.

Sementara itu di ruangan komentar, ada yang memberi cadangan agar pihak pasar raya meletakkan had pembelian minyak masak untuk mereka yang bukan warganegara.

Ada undang-undang larang warga asing beli minyak masak paket?

Untuk pengetahuan, tiada undang-undang yang boleh menghalang warga asing daripada membeli minyak masak peket bersubsidi di pasaran.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Armizan Mohd Ali berkata, bagaimanapun peruncit hanya boleh menghadkan jualan kepada tiga peket sahaja untuk setiap individu.

Biarpun sehingga kini tiada akta yang melarang pembelian oleh warga asing, namun orang awam percaya ia sepatutnya dijadikan hak istimewa warganegara Malaysia sahaja.

Tiada ulasan: