"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penguat kuasa PBT ditahan, minta sogokan RM12,000 daripada pemilik restoran

Samadi Ahmad
am@hmetro.com.my

Putrajaya: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan seorang pegawai penguat kuasa pihak berkuasa tempatan (PBT) di Selangor kerana disyaki meminta dan menerima rasuah berjumlah kira-kira RM12,000 daripada pemilik restoran.

Sogokan itu sebagai balasan tidak mengambil tindakan kerana pemilik restoran terbabit meletakkan meja dan kerusi tambahan di kawasan parkir kereta.

Sumber berkata, suspek lelaki berusia 40-an itu ditahan petang semalam di sekitar Selangor.

"Suspek dipercayai melakukan perbuatan itu sejak November 2023 hingga kini. Dia disyaki meminta serta menerima bayaran tunai secara bulanan sebanyak kira-kira RM2,000.

"Siasatan juga mendapati suspek sering menghantar mesej melalui WhatsApp pada setiap bulan kepada pemilik restoran itu," katanya.

Sementara itu, Pengarah SPRM Putrajaya, Azizul Ahmad Sarkawi ketika dihubungi mengesahkan tangkapan itu.

Beliau berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 17 (a) Akta SPRM 2009.

Menurutnya, suspek sudah dibebaskan dengan jaminan SPRM selepas keterangannya direkodkan.

Tiada ulasan: