"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

BUKIT GANTANG, 24 Mac (Hrkh)- Ketika Presiden PAS Dato' Serti Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengisyhtiharkan nama Dato' Seri Ir Mohamad Nizar Jamaludin s

Johari Jaffar dan Ekmal Yusoff 
BUKIT GANTANG, 24 Mac (Hrkh)- Ketika Presiden PAS Dato' Serti Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengisyhtiharkan nama Dato' Seri Ir Mohamad Nizar Jamaludin sebagai calon PAS untuk berhadapan dengan calon BN dalam pilihanraya kecil Bukit Gantang serentak dengan itu 30,000 yang membanjiri Padang Taman Kota Jaya, Taiping bangun dan memberikan tepukan yang bergemuruh sebagai tanda sokongan padu terhadap pemilihan Nizar sebagai calon.

Pengumuman itu disambut dengan takbir dan tepukan gemuruh dari 30,000 orang penyokong yang hadir dalam Majlis pengistiharan calon yang diadakan di Padang Taman Kota Jaya malam tadi sekaligus menamatkan teka teki siapakah calon PAS yang bakal memberikan saingan paling hebat kepada BN.

Ir Mohamad Nizar yang juga Menteri Besar Pakatan Rakyat dan Adun Pasir Panjang dikatakan mampu 'mentalkinkan' Umno-BN di Bukit Gantang dan pemilihan itu dilihat amat tepat sekali

Sebelum ini, ketika Pengerusi DAP Perak, Datuk Nge Kor Ham dan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) berucap, masing masing secara terbuka akan memberikan sokongan paling padu kepada sesiapa sahaja calon PAS yang diletakkan bagi `mengajar' BN di kawasan itu.

Nizar dalam ucapan ringkas menyucapkan terima kasih kepada Presiden PAS dan PAS Pusat kerana memberikan kepercayaan kepadanya menjadi calon di Parlimen Bukit Gantang.

"Saya ucapkan penghargaan kepada Presiden PAS dan PAS Pusat yang telah mencalonkan saya , Insya-Allah saya akan meneruskan kerja baik yang dilakukan oleh Allahyarham Roslan Sharum" ," katanya disambut dengan takbir dan pepukan bergemuruh dari orang ramai yang membanjiri Padang Taman Kota Jaya.

Dalam ucapan mengistiharkan calon, Tuan Guru Hadi menegaskan bahawa mengundi adalah satu amanah bagi memilih pemimpin dalam amalan negara demokrasi.

"Bermakna diberi peluang untuk memilih wakil mereka khasnya dalam Kerusi Parlimen Bukit Gantang. Namun Pilihan Raya Kecil kali ini merupakan besar maknanya untuk pengundi-pengundi disini dan amnya seluruh Malaysia,"jelas Ustaz Hadi.

Jelasnya, ketika negara dilanda krisis politik ianya tidak boleh dipandang renggan, seperti mengamalkan gejala rasuah oleh Umno-Barisan Nasional.

"Umno menjadi tulang belakang kepada kerajaan BN tapi dinyatakan oleh pemimpin-pemimpinnya sendiri partinya dilanda penyakit rasuah sejak dulu,"tegas Ahli Parlimen Marang itu.

Maka, Ustaz Hadi mendakwa bahawa pilihan raya itu memberi makna besar kerana rakyat diberi peluang untuk menolak pada awal untuk menyingkirkan Umno-BN yang mengamalkan rasuah itu.

"Selagi ada pertikaian dan tohmahan hendaklah dibersihkan segera. Orang yang dituduh tidak boleh dianggap bersalah selagi menimbulkan banyak keraguan. Maka harus bertindak segera untuk membersihkan nama baik pemimpin kita yang dilemparkan tohmahan dan tuduhan rambang itu.

Sementara itu majlis semalam cuba diganggu oleh sepasukan Polis Simpanan Persekutuan (FRU) menyebabkan sebilangan yang berkunjung di situ melahirkan tidak puas hati dengan tindakan FRU itu.

Sewaktu Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali berucap pasukan keselamatan kelihatan berada di tangga belakang dan cuba menaiki pentas ceramah tetapi berjaya dihalang oleh petugas PAS.

Akhirnya hasil dari perbincangan, pihak penganjur terpaksa akur dengan arahan menghadkan masa sehingga jam 11.00 malam sahaja walaupun masa asal yang dibenarkan sehingga jam 12.00 malam. 

Tiada ulasan: