"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pimpinan baru perlu fokus agenda sebenar PAS

Saidah Hairan

SHAH ALAM, 6 Jun (Hrkh) - Dewan Muslimat PAS menyeru pimpinan PAS yang baru dipilih perlu memfokuskan gambaran sebenar agenda PAS samada hanya mahu menjadi bahan sejarah atau mencipta sejarah.

Menurut wakil DMPP, Dr Halimah Ali semua pimpinan PAS yang mahu mengarusperdanakan PAS kepada politik perlu mencorak dan memikirkan apa yang harus dibawa dengan suasana yang sesuai.

Beliau berkata demikian ekoran terdapat perwakilan yang berucap seolah-olah terdapat pemisahan diantara golongan Ulama dan profesional.

"Dakwaan itu seolah-olah masih menghantui pimpinan dan ahli PAS, ini adalah hasil penjajah yang begitu berjaya sehingga pendukung PAS berjaya dipisahkan sebagai aktiviti yang mendukung cita-cita perjuangan," katanya.

Dalam membahaskan ucapan dasar beliau memohon AJK PAS yang baru dipilih perlu melihat apakah kemahiran yang sudah dimiliki dalam PAS dari peringkat cawangan hingga Pusat sebelum menjangkau lebih jauh.

Katanya, PAS perlu memperkasakan lajnah pendidikan hingga ke akar umbi kerana setiap cawangan PAS boleh merancang dan mendekati insitut pendidikan dari tadika hingga IPT dalam bentuk dunia dan ukhrawi.

Beliau menegaskan, ini cara paling untuk mendekati sasaran dakwah dalam program pembangunan model insan yang telah dilaksanakan di negeri Selangor.

DMPP harus bergabung tenaga dan perlu mempunyai Lajnah Pendidikan kerana majoriti guru-guru Pasti terdiri daripada wanita begitu juga pelajar di IPT.

"Saya menyeru kepada AJK PAS Pusat supaya mengambil tindakan untuk melebar dan memperkasakan Lajnah pendidikan ini untuk dibawa ke peringkat cawangan," tegasnya.

Dalam masa yang sama juga beliau menyeru semua perwakilan dan ahli PAS memasarkan ikon perpaduan Malaysia sebenarnya bukan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak tetapi Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat.


Tiada ulasan: