"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemandu konsulat M'sia dibunuh di Sydney

Seorang pemandu Konsulat Malaysia mati ditikam dan dihentak menggunakan tukul di Sydney awal pagi ini.

Kejadian dipercayai bermotifkan buli jalanan terhadap mangsa, seorang lelaki berbangsa Melayu berumur 43 tahun yang telah menjadi warga Australia dan tinggal di Sydney sejak kira-kira tiga tahun lepas.

Kejadian berlaku ketika mangsa tiba di rumahnya di Marion Street di Sydney yang terletak di pinggir bandar sebelah barat Leichhardt awal pagi ini apabila saksi melihat dua lelaki mengejar mangsa di seberang jalan.

"Kita percaya terdapat kemungkinan berlaku kemalangan... sebaik sebelum serangan dilakukan," kata pemangku Superintenden Shayne Woolbank yang dipetik sebagai berkata akhbar The Daily Telegraph di tempat kejadian pagi ini.

Ditanya sama ada buli jalanan menjadi motif serangan, Woolbank berkata: "ia merupakan satu daripada kemungkinan."

Penyerang mangsa kali terakhir dilihat meninggalkan tempat kejadian dengan menaiki sebuah kereta sedan berwana hitam.

Mangsa yang namanya masih belum dikeluarkan oleh pihak berkuasa cuba diselamatkan oleh krew kecemasan yang dihubungi untuk membantu mangsa, namun gagal ketika seorang pegawai polis cuba memberikan bantuan pernafasan.

"Pada peringkat ini, kita percaya beliau mengalami beberapa kesan kecederaan akibat tikaman dan juga beberapa kesan lebam dan luka," katanya.

Polis turut mengesahkan penyerang menggunakan tukul ketika menyerang mangsanya.

"Ia tidak dapat dinafikan sebagai satu serangan yang ganas terhadap mangsa," katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia di Australia, Dr Mohd Nasir Abu Hassan menyifatkan mangsa seorang sebagai seorang yang penyayang terhadap rakan-rakanya dan tidak suka terlibat dalam sebarang pertelingkahan.

-Bernama-

Tiada ulasan: