"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SUHAKAM Terkejut Nasib Peneroka Terabai

Kira-kira 200 peneroka bersama-sama dengan Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (ANAK), Mazlan Alimin, Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub, Ahli Parlimen Batu, Tian Chua diiringi oleh peguam menyerahkan memorandum tentang masalah penindasan peneroka oleh FELDA kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM).

Pada jam 2 petang, Mazlan mengadakan sidang media menjelaskan tindakan tersebut kepada pemberita yang hadir.

Ujarnya memorandum berkenaan adalah bertujuan untuk membela nasib peneroka dan meminta FELDA menjelaskan tentang isu pemilikan tanah, penindasan akta saluran Akta Penempatan Berkelompok, sistem perahan minyak serta ketiadaan saluran untuk menjelaskan permasalahan mereka sebelum ini.

Memorandum tersebut diterima oleh Pengerusi Kumpulan Aduan dan Siasatan Pejabat SUHAKAM, Dato Khalid Ibrahim.

Khalid nyata terkejut dengan pendedahan tersebut dan berjanji akan melakukan siasatan segera.
-tvselangor-

Tiada ulasan: