"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemilihan Muslimat: Giliran tugas adik beradik

Ahli parlimen Rantau Pajang, Siti Zailah Mohd Yusof hari ini dipilih sebagai ketua muslimat PAS, manakala ahli parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud dipilih sebagai timbalan ketua sayap itu.

Siti Zailah yang meraih 358 undi menewaskan pencabarnya Nuridah Mohd Salleh, menurut keputusan yang diumumkan oleh anggota jawatankuasa pemilihan PAS, Datuk Wan Mutalib Embong.

Siti Mariah yang meraih 437 undi pula menewaskan pencabarnya Wan Hasrina Wan Hassan, menurut keputusan yang diumumkan pada kira-kria jam 7.30 malam itu.

Jawatan naib ketua pula dimenangi Mumtaz Mohd Nawi dengan 377 undi, menewaskan tiga pencabar – Mastura Mohamad, Najhatussolehah Ahmad dan juga Normala Sudirman.

Seramai dua belas orang anggota jawatankuasa muslimat yang dipilih pula termasuk anak bekas veteran PAS, exco kerajaan Selangor, Dr Halimah Ali dan juga esco negeri Kelantan, Wan Obaidah Wan Omar.

Turut dipilih ialah Aida @ Nurul Huda Yusof Rawa, Aiman Athirah Al-Jundi, Dr Asiah Ali, Azizah Khatib Mat, Kartini Ahmad dan Mastura Mohamad.

Lima lagi yang dipilih ialah Dr Najihatussolehan Ahmad, Normala Sudirman, Rohani Ibrahim, Dr Rosni Adam.

Keputusan diumumkan oleh Datuk Wan Mutalib Embong daripada jawatankuasa pemilihan.

Dalam ucapannya selepas pengumuman keputusan berkenaan, Siti Zailah berkata keputusan hari ini menunjukkan bahawa muslimat PAS tidak ketandusan pemimpin untuk mencapai perubahan.

“Saya harapkan dalam gagasan saya, untuk pimpinan kita sama-sama bersama saf kita untuk perkasakan lagi wanita Pakatan Rakyat, di semua peringkat untuk bina golongan pelapis untuk sambung perjuangan.

“Insya-Allah, kita sama-sama bangkit untuk jatuhkan Umno dan BN,” kata ahli parlimen Rantau Panjang itu lagi.

Siti Zailah turut mengambil peluang berkenana untuk mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada barisan kepemimpinan baru dan juga para perwakilan yang menunaikan tanggungjawab mereka hari ini.

Beliau yang mengakui masih terkejut dengan keputusan itu juga berkata, apa yang berlaku hari ini hanyalah giliran tugas antara adik beradik dalam muslimat PAS.

“Sekiranya saya terlupa ingatkan saya. Saya ingatkan kepada ahli di kawasan dan DUN, jika ada kesalahan, tegurlah kami. Kami terbuka untuk terima tunjuk ajar,” katanya lagi.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: