"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kubur bayi diatas pokok (Gambar)

Tranungkite
Asalamualaikum dan salam sejehtera semua. Seperti tajuk entri pada hari ini kejadian ini memang pelik kerana kuburan selalunya di bawah tanah namun berbeza dengan kuburan bayi yang terletak di Indonesia ini.

Amalan ini diamalkan di daerah Tana Toraja Indonesia 200 kilometer utara Makassar. Penduduk tempatan percaya yang mengebumikan bayi di atas pokok ini adalah bagi membolehkan mayat bayi yang di kebumikan diserap pokok dan rohnya diterbangkan angin.

Pada kebiasaaanya penduduk akan membuat lubang di pokok dan menempatkan mayat bayi yang telah dikafankan kedalamya serta menunutupkanya dengan daun pokok palma. Hanya bayi yang belum tumbuh gigi sahaja yang dikebumikan di atas pokok.

Amalan ini memang pelik namun benar-benar berlaku. Baca juga entri saya yang lainya di link ini. ~mediaokofee~ sekian.

Tiada ulasan: