"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lebih 100 berarak untuk 'kepung' kedutaan AS

Isabelle Leong

Lebih 100 orang mula berarak dari Menara TH Tun Razak ke Kedutaan AS di Kuala Lumpur bagi menyertai piket selama enam hari sebagai tanda solidariti terhadap Palestin.

Kumpulan itu melaungkan “Bebas, bebas! Bebas Palestine” dan “from the river to the sea, Palestine will be free”, sambil membawa bendera Palestin dan bendera Malaysia bersama sepanduk bertulis “Kedutaan AS adalah sarang pengganas”.

Dianggarkan 30 anggota polis dilihat mengawasi piket itu, dengan tujuh kenderaan polis berbaris di tepi jalan di Jalan Tun Razak.

Sebuah kenderaan black maria juga dilihat menghalang lalu menuju ke kedutaan AS, dengan beberapa anggota polis ditugaskan di situ.

Sekretariat Solidariti Palestin berkata piket itu diadakan sebagai tindak balas kepada usaha berterusan AS memveto resolusi Majlis Keselamatan PBB agar gencatan senjata segera dilakukan di Gaza.

Kumpulan itu terdiri daripada 35 NGO, 15 kumpulan mahasiswa dan 13 parti politik.

Antara pemimpin parti yang hadir ialah Timbalan Ketua Pemuda MCA, Mike Chong Yew Chuan; Setiausaha Agung Muda, Amir Hariri Abd Hadi; bekas Ahli Parlimen Batu Tian Chua - yang juga sebahagian daripada Sekretariat Solidariti Palestin, Bendahari Pemuda Amanah, Sheikh Khuzaifah Sheikh Abu Bakar dan Ketua Penerangan Pemuda PAS, Khairul Nadzir Helmi Azhar.

Tiada ulasan: