"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas juga lancar bak kut teh dahulu, walaupun sekarang jadikan isu

BORHAN AHMAD

Makanan tradisional orang Cina, bak kut teh hanya satu dari 10 makanan tradisional di negara Malaysia yang rakyatnya pelbagai kaum ini disenaraikan dalam makanan warisan negara dalam Pengistiharan Objek Warisan 2024.

Ia disenarai bersama makanan tradisi India iaitu uthappam serta makanan tradisi dari Sabah dan Sarawak bersama makanan tradisi dari makanan orang Melayu.

24 Februari lalu, Pesuruhjaya Warisan Jabatan Warisan Negara, Mohamad Muda Bahadin berkata, 10 makanan telah diwartakan sebagai objek warisan melalui kuasa yang diberikan kepadanya oleh subseksyen 49(1) Akta Warisan Kebangsaan 2005 [Akta 645].

Makanan-makanan itu adalah burasak, mi kolok, nasi ambeng, dodol kukus tahi minyak, kuih genggang atau lapis, karas, uthappam, jeruk tuhau dan air katira di samping bak kut teh tanpa menyebut ia halal atau tidak.

Ini kerana, selain bak kut teh yang dibuat oleh msyarakat keturunan Cina menggunakan tulang rusuk babi yang haram bagi orang Islam, Pas juga memperkenalkan halal bak kut teh yang dibuat dari daging kambing atau ayam.

Isu bak kut teh telah menjadi isu perkauman untuk menyerang kerajaan pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim seolah-olah ia satu-satunya makanan yang diwartakan sebagai makanan tradisi Malaysia.

“Nasi ambeng dan mi kolok berada dalam kategori makanan ruji manakala dodol kukus tahi minyak, kuih genggang dan karas berada di dalam kategori kuih-muih.

“Bak kut teh disenaraikan sebagai objek dalam kategori sup manakala jeruk tuhau (makanan pembuka selera) dan air katira (minuman),” kata Mohamad Muda.

Untuk rekod, nasi ambeng adalah makanan etnik Jawa merangkumi hidangan nasi putih bersama pelbagai lauk seperti ayam kicap, rendang daging, sambal goreng (tauhu, tempe, kacang panjang), bergedel serta serunding yang dihidangkan sama ada di dalam talam atau daun pisang.
(GAMBAR: Pas melancarkan halal bah kut teh pada 2018 lalu untuk menarik sokongan orang Cina sempena satu pilihan raya kecil, namun sekarang walaun atau penyokong Pas menjadikan makanan ini sebagai isu apabila disenaraikan dalam Makanan Warisan Negara).

Pada 8 Oktober 2018, Pas melalui Lajnah Perpaduan Nasional telah memperkenalkan halal bak kut teh, lapor media Pas melalui pas.org.my.

Menurut laman itu, terdapat sebuah restoran bak kut teh halal di Singapura yang menyediakan menu ini khusus untuk dinikmati oleh orang-orang Islam.

“Di sana, mereka menggunakan daging dan tulang lembu atau kambing. Di negara kita, versi bak kut teh halal masih belum dikenali ramai,” lapor media itu.

Bak kut teh halal versi Lajnah Perpaduan Nasional disediakan khas oleh salah seorang Ahli Jawatankuasa Lajnah Perpaduan Nasional berketurunan Cina, Puan Farah Foo Wai Yee.

Beliau memang mempunyai resepi rahsia (ramuan herba) yang diwarisi daripada mendiang ayahnya yang merupakan seorang peniaga bak kut teh di bandar Ipoh.

Bak kut teh halal yang dibuat oleh Lajnah Perpaduan Nasional menggunakan daging kambing atau ayam.

Tiada ulasan: